NULL string(0) ""

Uchwała nr XXXVI/291/06Rady Miejskiej w Szubiniez dnia 20 kwietnia 2006w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Szubin.Na podstawie art. 18 ust 2 pkt. 15 ustawy z dnia 8 marca 1990r. O samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591) art. 4 ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2005r. Nr 236, poz. 2008) Rada Miejska w Szubinie uchwala Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Szubin, zwany dalej regulaminem o treści następującej:

Uchwała nr XXXVI/291/06
Rady Miejskiej w Szubinie
z dnia 20 kwietnia 2006


w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Szubin.

Na podstawie art. 18 ust 2 pkt. 15 ustawy z dnia 8 marca 1990r. O samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591) art. 4 ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2005r. Nr 236, poz. 2008) Rada Miejska w Szubinie uchwala Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Szubin, zwany dalej regulaminem o treści następującej:


Rozdział 1
Postanowienia ogólne

§ 1. Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Szubin zwany dalej "regulaminem" określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie miasta i gminy Szubin.

§ 2. Regulamin obowiązuje wszystkich właścicieli nieruchomości, współwłaścicieli, użytkowników wieczystych, jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością.

§ 3. Użyte w regulaminie określenia oznaczają:
1) jednostki wywozowe - należy przez to rozumieć zakład będący gminną jednostką organizacyjną lub przedsiębiorcę, w rozumieniu odpowiednich przepisów, posiadającego wydane przez burmistrza gminy zezwolenie na wykonywanie usług związanych z postępowaniem z odpadami komunalnymi lub nieczystościami ciekłymi;
2) odpady komunalne drobne - odpady zbierane do typowych pojemników; należą do nich opakowania artykułów codziennego użytku, uszkodzone naczynia, resztki pokarmowe, tekstylia, itp.
3) odpady wielkogabarytowe (duże) - odpady o dużych rozmiarach nie mieszczące się w normalnych pojemnikach np. stare meble, zużyty sprzęt gospodarstwa domowego, opony, gruz;
4) ustawę - ustawę z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2005r. Nr 236, poz. 2008)

Rozdział 2
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości i w miejscach publicznych

§ 4. Na każdego użytkownika nieruchomości nakłada się obowiązek oddzielnego gromadzenia:
1) odpadów komunalnych drobnych;
2) odpadów komunalnych dużych;
3) odpadów roślinnych;
4) selektywnej zbiórki odpadów takich jak: plastik, szkło i papier oraz inne odpady odbierane przez firmy posiadające zezwolenie Burmistrza na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości;
5) odpadów z remontów;
6) odpadów niebezpiecznych.

§ 5. Z obowiązku wymienionego w § 4. zwolnieni są właściciele niezabudowanych działek budowlanych do czasu rozpoczęcia budowy, pod warunkiem, że na działce tej nie jest prowadzona działalność gospodarcza.

§ 6. Odpady komunalne duże (wielkogabarytowe).
1. Odbiór odpadów komunalnych dużych odbywa się po zgłoszeniu przez użytkownika posiadłości do jednostki wywozowej zapotrzebowania na wywóz tych odpadów. ,/td>
2. Zamówienie powinno być zrealizowane w uzgodnionym terminie, lecz nie dłużej niż 2 tygodnie. Koszty wywozu ponosi użytkownik posiadłości.
3. Odpady komunalne wielkogabarytowe powinny być gromadzone w wydzielonym miejscu na terenie nieruchomości, w sposób nie utrudniający korzystania z nieruchomości przez użytkowników posiadłości i usuwane jak najszybciej.
4. Niedozwolone jest składowanie odpadów dużych przy pojemnikach na odpady drobne. Ich zbiórka powinna odbywać się do podstawionego w tym celu środka transportu.
5. W przypadku wytwarzania dużej ilości tego typu odpadów, użytkownik posiadłości jest zobowiązany gromadzić je w kontenerach (własnych lub jednostki wywozowej).

§ 7. Odpady roślinne.
1. Użytkownicy posiadłości mają obowiązek pozbywania się odpadów roślinnych zawierając umowę z jednostką wywozową.
2. Nie mają obowiązku zawierania umów użytkownicy, którzy mają możliwość i wykorzystują odpady roślinne we własnym zakresie tj. kompostują lub w odniesieniu do drewna wykorzystują je w celach energetycznych.
3. Kompostowanie odpadów roślinnych nie może stwarzać uciążliwości dla otoczenia.
4. Dopuszcza się spalanie odpadów roślinnych poza instalacjami i urządzeniami na terenie nieruchomości jeżeli nie narusza to przepisów odrębnych.

§ 8.1. Właściciele i użytkownicy nieruchomości zobowiązani są do prowadzenia selektywnej zbiórki odpadów takich jak: szkło, plastik i puszki, papier w miejscach, gdzie umieszczone są pojemniki do selektywnej zbiórki odpadów, a także odpadów zbieranych przez przedsiębiorcę posiadającego stosowne zezwolenie. Pojemniki do selektywnej zbiórki odpadów lub worki będą miały następujące kolory:
1) plastik i puszki metalowe - pojemniki koloru żółtego,
2) szkło - pojemniki koloru zielonego,
3) papier - pojemniki koloru niebieskiego.
2. Szczegółowe zasady odbioru odpadów z selektywnej zbiórki zostaną ustalone w umowie z firmą wywozową posiadającą stosowne zezwolenie.

§ 9. Odpady z remontów: mieszkańcy mają możliwość pozbycia się odpadów gruzu z rozbiórek do wyznaczonego miejsca na terenie miasta Szubina. Odpady te zostaną wykorzystane przez Urząd Miejski dla potrzeb budowy i remontów dróg na terenie gminy.

§ 10. Odpady niebezpieczne pochodzące z gospodarstw domowych należy umieszczać do specjalnie do tego celu podstawionych kontenerów przez firmy posiadające zezwolenie Burmistrza Szubina na zbieranie odpadów od właścicieli nieruchomości oraz podczas zbiórek organizowanych na terenie miasta i gminy Szubin. Informacje o organizowanych zbiórkach odpadów niebezpiecznych ogłaszane będą na tablicach ogłoszeń miasta i gminy, na stronie internetowej Urzędu Miejskiego w Szubinie oraz prasie lokalnej.

§ 11. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do usuwania śniegu, sopli lodu i nawisów śniegu z dachów stwarzających zagrożenie dla użytkowników i przechodniów.

§ 12. Mycie pojazdów samochodowych można przeprowadzać pod warunkiem, że ścieki odprowadzaną są do kanalizacji lub zbiorników bezodpływowych po przejściu przez urządzenie podczyszczające. Zabrania się odprowadzania ścieków bezpośrednio do zbiorników wodnych lub do ziemi.

§ 13. Naprawy pojazdów, związane z ich bieżącą eksploatacją mogą być przeprowadzane w obrębie nieruchomości, jeżeli nie spowodują zanieczyszczenia wód i gleby oraz uciążliwości dla sąsiadów.

§ 14. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do utrzymania na ich terenie porządku, czystości oraz należytego stanu sanitarno - higienicznego.

§ 15. Obowiązek utrzymania czystości na terenach niezabudowanych działek ciąży na użytkowniku posiadłości.

§ 16. Nakłada się obowiązek na zarządców nieruchomości regularnej wymiany piasku w piaskownicach - przynajmniej 1 raz w roku przed okresem letnim.

Rozdział 3
Rodzaj i minimalna pojemność urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych

§ 17. Odpady komunalne drobne gromadzi się wyłącznie w szczelnych, zamykanych pojemnikach lub kontenerach na ten cel przeznaczonych. Pojemniki i kontenery mogą stanowić własność: jednostki wywozowej i być dzierżawione przez użytkownika posiadłości lub użytkownika posiadłości.
Pojemniki służące do gromadzenia odpadów komunalnych drobnych mogą mieć pojemność:
1) kosze na drogach publicznych od 30 do 501,
2) pojemniki na odpady od 110 l do 1100 l,
3) kontenery na odpady1500 do 10.000 l,
4) pojemniki do selektywnej zbiórki odpadów odpadów - 800 do 2500 l.

§ 18. Do zbierania zwiększonych przejściowo ilości odpadów komunalnych drobnych oprócz pojemników stałych można używać worków foliowych.

§ 19. Pojemniki na odpady drobne służą wyłącznie do gromadzenia tego rodzaju odpadów. Niedozwolone jest wrzucanie do tych pojemników śniegu, lodu, gorącego popiołu oraz żużla, gruzu budowlanego, szlamów i substancji toksycznych, żrących, wybuchowych oraz odpadów przemysłowych i medycznych. Zabronione jest również spalanie jakichkolwiek odpadów w pojemnikach, także suchych odpadów roślinnych.

§ 20. Obowiązki określone w § 19 stosuje się odpowiednio do koszy na odpady, ustawianych na drogach publicznych, przystankach komunikacyjnych oraz innych terenach użytku publicznego.

§ 21. Użytkownik posiadłości ma obowiązek utrzymać pojemniki w czystości oraz w miarę potrzeb dezynfekować, utrzymać w odpowiednim stanie technicznym i estetycznym. Uszkodzenie pojemników przekraczające normalne zużycie z winy użytkownika lub zaginięcie pojemnika obciąża użytkownika.

§ 22. Na każdej posiadłości zamieszkałej lub na której prowadzona jest działalność gospodarcza musi być co najmniej jeden pojemnik o objętości nie mniej niż 110 l.

§ 23. Jeżeli objętość pojemników stałych nie wystarcza na przyjęcie rosnących odpadów komunalnych drobnych, należy zamówić ustawienie dodatkowych pojemników i zwiększyć częstotliwość wywozu. Zgłoszenie dokonuje użytkownik do jednostki wywozowej łącznie ze zobowiązaniem ponoszenia dodatkowych kosztów najmu i opłat wywozu.

§ 24. Średnią ilość odpadów komunalnych przypadającą na 1 mieszkańca w gospodarstwach domowych w ciągu tygodnia przyjmuje się na 15 l.

§ 25. W przypadku lokali użytkowych na każde rozpoczęte 10m2 powierzchni handlowej przyjmuje się 15 l odpadów.

§ 26. Pojemniki na odpady powinny być ustawione w miejscach łatwo dostępnych zarówno dla mieszkańców jak i dla pracowników jednostki wywozowej i nie mogą być przyczyną nadmiernych utrudnień i niedogodności dla sąsiadów i użytkowników dróg i ulic. Pojemniki należy ustawić na twardej, równej powierzchni zabezpieczonej przed zbieraniem się wody, błota i innych nawarstwień. Koszty przygotowania i utrzymania miejsca ustawienia pojemników ponosi użytkownik posiadłości.

§ 27. Użytkownik posiadłości musi zapewnić pracownikom jednostki wywozowej dostęp do pojemników w dzień powszedni w godzinach ustalonych z tą jednostką. Do miejsca zatrzymania samochodu wywożącego odpady użytkownik posiadłości musi zapewnić swobodny dojazd bez narażania na szkodę ludzi, budynków i pojazdów.

§ 28. Miejsce ustawienia pojemników, dróg dojścia i miejsce ustawienia pojemników do wywozu oraz warunki techniczne tych miejsc podlegają uzgodnieniu z jednostką wywozową.

§ 29. Za utrzymanie czystości miejsc wystawienia i opróżniania pojemników odpowiedzialny jest użytkownik posiadłości.

Rozdział 4
Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego

§ 30. Wywóz odpadów komunalnych odbywa się według częstotliwości zapewniającej właściwy stan sanitarno-porządkowy nieruchomości, uwzględniając ilość osób przebywających na nieruchomości i średnią ilość odpadów komunalnych przypadającą na 1 mieszkańca w ciągu tygodnia.
Dla odpadów stałych:
1) z nieruchomości, na terenie której znajduje się jeden lokal użytkowy lub mieszkalny - przeciętnie raz na 14 dni, lecz nie rzadziej niż 1 raz w miesiącu;
2) z nieruchomości, na której znajdują się 2-4 lokale użytkowe lub mieszkalne - raz na 10 dni;
3) z nieruchomości, na terenie której znajdują się więcej niż 4 lokale użytkowe lub mieszkalne - raz na 7 dni
4) z terenów parków, ulic, placów itp. regulują umowy zawarte między g miną a wywożącym odpady;
5) częstotliwość wywozu odpadów z terenów ogródków działkowych ustala Zarząd Ogródków Działkowych w porozumieniu z UM Szubin;
6) z nieruchomości na której przebywa się okresowo (np. latem), z terenów (domków) letniskowych, rekreacyjno - wypoczynkowych stosuje się zasady jak w pkt. 1), 2), 3).

§ 31. Użytkownicy posiadłości wielomieszkaniowych (wspólnoty mieszkaniowe, spółdzielnie mieszkaniowe) ustalają wewnętrzne zasady porządku domowego i rozliczają się z kosztów odbioru i wywozu odpadów z lokatorami we własnym zakresie.

§ 32. Organizator imprezy lub zgromadzenia o charakterze publicznym, targowiska lub giełdy zobowiązany jest do wyposażenia miejsca, w którym się one odbywają w odpowiednią ilość pojemników bądź kontenerów do gromadzenia odpadów komunalnych, a także szaletów ruchomych oraz uprzątnięcia i wywiezienia odpadów bezpośrednio po zakończeniu imprezy. Powyższe dotyczy także usunięcia skutków działalności z terenów przyległych, jeżeli takie występują.

§ 33. Każdy użytkownik posiadłości, posiadający zbiornik bezodpływowy jest zobowiązany systematycznie go opróżniać i nie dopuszczać do przepełnienia się i wylewania nieczystości na powierzchnię terenu.

§ 34. Użytkownicy posiadłości są zobowiązani zawrzeć umowę z jednostką wywozową w sprawie korzystania z wywozu nieczystości ciekłych i odpadów komunalnych podając przy tym konieczne informacje potrzebne do ustalenia częstotliwości wywozu nieczystości ciekłych/ odpadów komunalnych tj. ilość osób mieszkających lub przebywających czasowo, oraz w przypadku umowy na wywóz nieczystości ciekłych średnią normatywną ilość wody pobieraną do celów sanitarnych oraz pojemność użytkową zbiornika (szamba). Umowa dot. wywozu nieczystości ciekłych powinna być skorygowana w trakcie eksploatacji zbiornika, a w przypadku stwierdzenia konieczności - częstotliwość opróżniania zbiornika powinna być zmieniona.

§ 35. W przypadku zmiany użytkownika posiadłości nowy użytkownik zobowiązany jest zawiadomić o tym jednostkę wywozową. Nowy użytkownik zobowiązany jest do udzielenia niezbędnych danych i informacji, o których mowa w § 34.
§ 36. Użytkownik nieruchomości ma obowiązek przedstawić do wglądu upoważnionym pracownikom gminy aktualną umowę z jednostką wywozową na wykonanie usług wraz z rachunkiem za wykonanie usługi oraz umożliwić wstęp na teren posiadłości w celu kontroli przestrzegania postanowień niniejszego regulaminu. Upoważnieni pracownicy kontrolujący legitymować się będą wobec użytkownika pisemnym upoważnieniem do kontroli oraz dowodem tożsamości.

§ 37. W przypadku wcześniejszego napełnienia szamba niż wynika to z ustalonej umową częstotliwości - użytkownik ma obowiązek zgłoszenia zapotrzebowania na wywóz z wyprzedzeniem co najmniej jednodniowym do jednostki wywozowej prowadzącej wywóz, która ma obowiązek dokonać nadprogramowego wywozu na koszt użytkownika.

§ 38. W razie podejrzenia o nieszczelności zbiornika, kontrolujący może zażądać jego sprawdzenia. W przypadku stwierdzenia nieszczelności - kosztami udowodnienia będzie obciążony użytkownik, a w przeciwnym razie koszty pokrywa gmina.

Rozdział 5
Maksymalny poziom odpadów komunalnych ulegających biodegradacji dopuszczonych do składowania na składowisku odpadów.

§ 39. Obowiązek ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych do składowania określony w art 16a, ust. 4 ustawy o odpadach (Dz.U. Nr 62, poz. 628 z późn. zm.) realizowany będzie przez podmioty posiadające zezwolenie Burmistrza w zakresie odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości.

§ 40. W zabudowie jednorodzinnej dopuszcza się kompostowanie odpadów ulegających biodegradacji w przydomowych kompostownikach.

Rozdział 6
Inne wymagania wynikające z gminnego planu gospodarki odpadami

§ 41. Nakłada się na jednostki wywozowe obowiązek wywożenia odpadów komunalnych do zalegalizowanych obiektów i składowania stałych odpadów komunalnych oraz stacji i punktów zlewnych.

§ 42. Odpady komunalne będą przyjmowane wyłącznie na międzygminne wysypisko odpadów w Rozwarzynie.

§ 43. Nieczystości ciekłe będą przyjmowane do zlewni oczyszczalni ścieków w Szubinie przy ulicy Powstańców Wielkopolskich.

Rozdział 7
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe

§ 45. Trzymane na posiadłościach zwierzęta domowe nie mogą stwarzać uciążliwości dla okolicznych mieszkańców. Za szkody wyrządzone przez zwierzęta odpowiada właściciel zwierzęcia.

§ 46. Utrzymujący psy oraz inne zwierzęta domowe są zobowiązani do:
1) rejestracji psów w Urzędzie Miejskim w Szubinie i ich obowiązkowego szczepienia ochronnego,
2) prowadzenia psa na uwięzi, a psa rasy uznawanej za agresywną lub zagrażającemu otoczeniu do nałożenia kagańca,
3) prowadzania psa bez smyczy tylko w miejscach mało uczęszczanych, pod warunkiem że pies ma kaganiec, a właściciel (opiekun) sprawuje kontrolę nad jego zachowaniem,
4) nie wprowadzania psów i innych zwierząt domowych na teren placów zabaw i piaskownic dla dzieci oraz na plaże,
5) nie wprowadzania psów oraz innych zwierząt domowych do obiektów użyteczności publicznej, placówek handlowych, lub gastronomicznych, z obowiązku tego zwolnione są osoby korzystające z pomocy psa przewodnika,
6) usuwania odchodów po zwierzętach z terenów przeznaczonych do użytku publicznego,
7) oznakowania psów od daty wprowadzenia tego obowiązku przez Radę Miejską w Szubinie.

§ 47. Psy używane do pilnowania posesji prywatnych i instytucji należy zabezpieczyć przed ich wydostaniem na zewnątrz posesji lub trzymać na uwięzi.

§ 48. Utrzymujący gady, płazy, ptaki i owady w lokalach mieszkalnych lub użytkowych zobowiązani są zabezpieczyć je przed wydostaniem się z pomieszczenia.

§ 49. Gmina zapewnia ochronę przed bezdomnymi zwierzętami lub pozostawionymi czasowo bez opieki poprzez interwencyjne ich wyłapywanie oraz zapewnienie opieki i schronienia wyłapanym zwierzętom.

Rozdział 8
Wymagania utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej

§ 50. Dopuszcza się utrzymywanie zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej pod warunkiem stosowania następujących wymagań:
1) wytwarzane podczas prowadzenia hodowli odpady i nieczystości będą gromadzone i usuwane zgodnie z obowiązującymi przepisami i nie będą powodować zanieczyszczenia terenu nieruchomości oraz wód powierzchniowych i podziemnych,
2) nie powodowania przez prowadzoną hodowlę uciążliwości, w szczególności zapachowych dla współużytkowników i użytkowników nieruchomości sąsiednich,
3) przestrzegania obowiązujących zasad przepisów sanitarno-epidemiologicznych.

Rozdział 9
Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji i terminy jej przeprowadzania.

§ 51. Właściciele i zarządcy nieruchomości przeprowadzają deratyzację miejsc i pomieszczeń, a w szczególności takich jak:
1) węzłów cieplnych i przyłączy;
2) korytarzy piwnicznych;
3) osłon śmietnikowych;
4) magazynów obiektów żywnościowych.

§ 52. Deratyzację przeprowadza się zgodnie z potrzebami w obrębie określonych miejsc. Deratyzację w magazynach obiektów żywnościowych przeprowadza się zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 26 kwietnia 2004r. (Dz.U. Nr 104, poz. 1096).

§ 53. Terminy przeprowadzania podaje się do publicznej wiadomości w prasie lokalnej lub na tablicach ogłoszeń na terenie nieruchomości, w których są one przeprowadzane po podjęciu uchwały przez Radę Miejską.

Rozdział 10
Przepisy końcowe

Traci moc uchwała nr XXXIII/392/2002 Rady Miejskiej w Szubinie z dnia 27 marca 2002r. w sprawie Szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Szubin.
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko - Pomorskiego.



UZASADNIENIE

Zapis art.4 ust. 2 ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2005r. Nr 236, poz. 2008) nakłada na gminy obowiązek określenia szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy w formie regulaminu, który jest aktem prawa miejscowego.
Natomiast w świetle zapisu art. 10 ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o zmianie ustawy o odpadach oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2005r. Nr 175, poz. 1458) rady gmin zobligowane zostały do uchwalenia nowych regulaminów uwzględniających wymogi opisane w art. 4 ust. 2 cytowanej na wstępie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
W powyższym stanie rzeczy podjęcie niniejszej uchwały stało się konieczne i jest w pełni uzasadnione.


PRZEWODNICZĄCY RADY
Andrzej Wrona

pobierz uchwałę (421kB) pdf


Uwaga!

Akt uchylony uchwałą nr XXVIII/209/12.

metryczka


Opublikował: Michał Moniak (27 kwietnia 2006, 13:52:08)

Ostatnia zmiana: Aleksandra Łuczak (29 maja 2020, 07:25:33)
Zmieniono: zaktualizowano informację.

rejestr zmian tej informacji »


Liczba odsłon: 5190