Zarządzenie nr 0050.1.127.2020Burmistrza Szubinaz dnia 22 lipca 2020w sprawie zasad i wysokości opłat za zajęcie nieruchomości gruntowych stanowiących własność Gminy Szubin

Zarządzenie nr 0050.1.127.2020
Burmistrza Szubina
z dnia 22 lipca 2020


w sprawie zasad i wysokości opłat za zajęcie nieruchomości gruntowych stanowiących własność Gminy Szubin

Na podstawie art. 30 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713) oraz art. 25 ust. 1 i 2 w związku z art. 23 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2020 r. poz. 65 i 284), zarządza się, co następuję:
§ 1. Ustala się zasady i wysokość opłat za zajęcie nieruchomości gruntowych stanowiących własność lub będących w użytkowaniu wieczystym Gminy Szubin, związane z prowadzeniem robót budowlanych, dotyczących urządzeń infrastruktury technicznej.
§ 2. Niniejszego zarządzenia nie stosuje się do dróg publicznych, gminnych i nieruchomości stanowiących własność Gminy Szubin oddanych w użytkowanie wieczyste i trwały zarząd.
§ 3. Zajęcie gruntu jest odpłatne i następuje wyłącznie za zgodą Gminy Szubin wydanej na podstawie zawartej z Gminą Szubin umowy po uprzednim złożeniu pisemnego wniosku, według zasad ustalonych w niniejszym zarządzeniu.
§ 4. 1. Wniosek o wyrażenie zgody na zajęcie nieruchomości winien zostać złożony minimum 7 dni przed planowanym rozpoczęciem robót, z zastrzeżeniem sytuacji nadzwyczajnych (awarii), wymagających niezwłocznej interwencji odpowiednich służb (w takich przypadkach umowa zawierana jest po przeprowadzeniu prac).
2. Wniosek o wyrażenie zgody na zajęcie nieruchomości winien zawierać:
1) oznaczenie inwestora ( nazwa, NIP, Regon),
2) wskazanie lokalizacji inwestycji (nr działki, obręb),
3) cel zajęcia nieruchomości,
4) termin zajęcia,
5) powierzchnię terenu planowanego zajęcia,
6) szkic sytuacyjny lub mapę z zaznaczeniem terenu przewidzianego do zajęcia.
§ 5. 1. Udostępnienie nieruchomości składa się z dwóch etapów:
1) I etap- wydanie warunków jakie wnioskodawca musi spełnić w trakcie prowadzenia robót budowlanych oraz wstępna zgoda, dająca inwestorowi prawo do podjęcia działań administracyjnych zmierzających do prowadzenia robót budowlanych,
2) II etap- zawarcie umowy na zajęcie nieruchomości w celu wykonania robót budowlanych dotyczących urządzeń infrastruktury technicznej i trwałego ich umieszczenia w gruncie.
2. Wyrażenie wstępnej zgody przez gminę, o której mowa w pkt 1 ust. 1 niniejszego paragrafu, daje możliwość podjęcia działań administracyjnych zmierzających do przygotowania inwestycji i jest podstawą do złożenia oświadczenia o prawie do dysponowania nieruchomościami na cele budowlane.
§ 6. 1. Podmiot zajmujący grunt zawiadamia na piśmie właściciela gruntu na 3 dni przed rozpoczęciem, a o zakończeniu robót budowlanych i o przywróceniu gruntu do stanu poprzedniego, nie później niż w ostatnim dniu zajęcia.
2. Jeżeli w terminie 3 lat od dnia dokonania odbioru nieruchomości gruntowej przez gminę, ujawniają się na niej negatywne następstwa spowodowane nieprawidłowym wykonaniem inwestycji lub nieprawidłowym wykonaniem prac polegających na przywróceniu nieruchomościstanu poprzedniego, gmina jest  prawniona do żądania od inwestora, usunięcia wad w terminie wskazanym przez gminę.
3. W razie zwłoki w usunięciu wad w terminie, o którym mowa w ust.2, Gmina Szubin może zlecić zastępcze wykonanie niezbędnych robót, a kosztami obciążyć inwestora, który zajmował nieruchomość.
4. Utrzymanie infrastruktury technicznej, o której mowa w § 1 należy do ich posiadaczy.
§ 7. 1. Ustala się następujące opłaty za zajęcie nieruchomości, stanowiących własność Gminy Szubin:
1) jednorazową opłatę za czasowe zajęcie nieruchomości w wysokości: 1,00 zł/m² za jedną dobę, nie mniej jednak niż 50,00 zł za dzień. Zajęcie gruntu przez okres krótszy niż 24 godziny jest traktowany jak zajęcie przez 1 dobę.
2) roczną opłatę za trwałe zajęcie nieruchomości poprzez umieszczenie urządzeń infrastruktury technicznej w wysokości :
a) urządzenia podziemne - 20,00 zł/m²
b) urządzenia naziemne - 40,00 zł/m²
2. Stawki powiększone będą o obowiązującą stawkę podatku VAT.
3. Powierzchnię zajmowanego gruntu przyjmuje się z zaokrągleniem do pełnych metrów w górę.
4. Sposób liczenia powierzchni zajętej przez urządzenia infrastruktury technicznej dokonywany będzie na podstawie Ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych ( Dz. U. z 2020 r. poz. 470 i 1087).
5. W przypadku realizacji robót bez wymaganej zgody Gminy Szubin, nalicza się opłatę tytułem odszkodowania w wysokości 200% obowiązującej stawki opłaty za cały okres korzystania z gruntu bez wymaganej zgody.
6. W przypadku, gdy po wydaniu zgody na zajęcie nieruchomości nastąpi zmiana lokalizacji trasy urządzeń infrastruktury technicznej lub powierzchni zajmowanego gruntu, inwestor zobowiązany jest do uiszczenia opłaty wynikającej ze zwiększenia powierzchni zajmowanej nieruchomości.
7. Dla nieruchomości zajętych na cele budowy sieci i urządzeń wodociągowych, kanalizacyjnych oraz gazowych, stosuje się stawki opłat w wysokości 25% określonych w ust. 1.
§ 8. 1. Ustala się następujące terminy wnoszenia opłat:
1) jednorazowej – nie później niż na jeden dzień przed zajęciem terenu (w przypadku awarii w terminie późniejszym, przy zawarciu umowy),
2) rocznej – w terminie do 30-go października każdego roku.
2. Opłatę za zajęcie nieruchomości za niepełny rok nalicza się proporcjonalnie.
3. Wysokość opłat może być podwyższana nie częściej niż raz w roku kalendarzowym.
§ 9. Opłat za zajęcie nieruchomości gminnych nie pobiera się w przypadkach:
1) robót realizowanych przez Gminę Szubin,
2) robót realizowanych przez jednostki organizacyjne Gminy Szubin.
§ 10. Wykonanie zarządzenia powierza się Dyrektorowi Wydziału Gospodarki Przestrzennej.
§ 11. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

Burmistrz Szubina
        /-/
Mariusz Piotrkowski


pobierz zarządzenie (130kB) pdf

Zarządzenia zmieniające nr:
- 0050.1.175.2021;
- 0050.1.205.2022.

metryczka


Opublikował: Adam Lewandowski (22 lipca 2020, 15:14:38)

Ostatnia zmiana: Renata Kabulla (31 października 2022, 10:37:45)
Zmieniono: aktualizacja informacji

rejestr zmian tej informacji »


Liczba odsłon: 514