odstąpienie od przeprowadzenia SOOŚ dla projektu "Programu Ochrony Środowiska dla Gminy Szubin na lata 2022-2025 z perspektywą na lata 2026-2029"



OBWIESZCZENIE
Burmistrza Szubina z dnia 10.11.2021 r.(znak OŚiR. 602.2.2021)

o odstąpieniu od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko dla projektu „Program Ochrony Środowiska dla Gminy Szubin na lata 2022-2025 z perspektywą na lata 2026-2029”

Zgodnie z zapisem w art. 48 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. 2021 poz. 247 ze zm.), organ administracji opracowujący projekt dokumentu może po uzgodnieniu z właściwymi organami, o których mowa w art. 57 i 58 ww. ustawy, odstąpić od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko, jeżeli uzna, że realizacja postanowień danego dokumentu nie spowoduje znaczącego oddziaływania na środowisko.
Odstąpienie od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko może dotyczyć wyłącznie projektów dokumentów stanowiących niewielkie modyfikacje w ustaleniach przyjętych już dokumentów lub projektów dokumentów dotyczących obszarów w granicach jednej gminy.
W piśmie z dnia 25.10.2021 r. (znak: WOO.410.390.2021.AT) Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Bydgoszczy uzgodnił odstąpienie od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko dla projektu „Programu Ochrony Środowiska dla Gminy Szubin na lata 2022-2025 z perspektywą na lata 2026-2029”.
W piśmie z dnia 21.10.2021 r. (znak: NNZ.9022.1.524.2021) Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny w Bydgoszczy również uzgodnił możliwość  odstąpienia od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko dla projektu dokumentu pn. „Program Ochrony Środowiska dla Gminy Szubin na lata 2022-2025 z perspektywą na lata 2026-2029”.
Mając powyższe na uwadze stwierdza się odstąpienie od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko dla projektu „Programu Ochrony Środowiska dla Gminy Szubin na lata 2022-2025 z perspektywą na lata 2026-2029”.
Jednocześnie w oparciu o art. 17, ust. 2, pkt 3 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo Ochrony Środowiska (Dz. U. z 2021r., poz. 1973 ze zm.) Burmistrz Szubina wystąpił do Zarządu Powiatu Nakielskiego o zaopiniowanie „Programu Ochrony Środowiska dla Gminy Szubin na lata 2022-2025 z perspektywą na lata 2026-2029”. Zarząd Powiatu Nakielskiego Uchwałą Nr 424/2021 z dnia 25 października 2021 r. zaopiniował przedstawiony projekt pozytywnie.
Na podstawie art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 27.04.2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz.U. 2021, poz. 1973 ze zm.) oraz art. 39 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2021 r., poz. 247 ze zm.), Burmistrz Szubina zawiadomił o opracowaniu i wyłożeniu do publicznego wglądu na okres 21 dni projektu „Programu Ochrony Środowiska dla Gminy Szubin na lata 2022-2025 z perspektywą na lata 2026-2029” w dniach od 13.10.2021 r. do 03.11.2021 r. Dokument był wyłożony w ww. dniach, do publicznego wglądu w Urzędzie Miejskim w Szubinie, ul. Kcyńska 12, 89-200 Szubin, w godzinach urzędowania oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu pod adresem: http://www.bip.szubin.pl/. W wyznaczonym terminie nie wpłynęły żadne uwagi i wnioski do dokumentu.
Niniejsze obwieszczenie zostaje podane do publicznej wiadomości poprzez ogłoszenie w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Szubinie oraz na tablicy ogłoszeń w budynku Urzędu. Uzasadnienie o odstąpieniu od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko dla projektu „Programu Ochrony Środowiska dla Gminy Szubin na lata 2022-2025 z perspektywą na lata 2026-2029” zamieszczono w załączniku nr 1 do niniejszego obwieszczenia.
 
  
 
 
 
 Załącznik nr 1
do obwieszczenia Burmistrz Szubina
Z dnia 10.11.2021
UZASADNIENIE
odstąpienia od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko dla projektu „Programu Ochrony Środowiska dla Gminy Szubin na lata 2022-2025 z perspektywą na lata 2026-2029”
Sporządzono na podstawie art. 49 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. 2021 poz. 247 ze zm.).

1)       charakter działań przewidzianych w dokumentach, o których mowa w art. 46 i 47 Ustawy
Przedmiotowy dokument definiuje cele i zadania dla najbliższych 8 lat (2022-2029), monitoring realizacji oraz nakłady finansowe potrzebne na wdrożenie przewidzianych w nim zadań. W dokumencie, na podstawie diagnozy stanu istniejącego oraz zagrożeń środowiska przyrodniczego gminy, zachowując spójność z dokumentami strategicznymi i planistycznymi na szczeblu krajowym, wojewódzkim oraz powiatowym, dla każdego z obszarów interwencji określono kierunki interwencji oraz wyznaczono cele i zadania o realizacji, które należy podjąć w celu poprawy jakości środowiska.
Przedmiotowy dokument zawiera:
-      analizę uwarunkowań zewnętrznych wynikających z dokumentów planistycznych
i strategicznych na stopniu wojewódzkim, powiatowym i gminnym,
-     efekty realizacji dotychczasowego Programu Ochrony Środowiska,
-     charakterystykę gminy,
-      analizę stanu środowiska przyrodniczego na terenie gminy,
-      główne ustalenia Programu Ochrony Środowiska (cel nadrzędny, cele operacyjne, działania ekologiczne),
-      instrumenty realizacji gminnego Programu Ochrony Środowiska,
-      system zarządzania i monitoring Programu Ochrony Środowiska,
-      streszczenie w języku niespecjalistycznym.
Działania objęte przedmiotowym opracowaniem mają charakter lokalny, gdyż będą realizowane na terenie obszaru mieszczącego się w granicach administracyjnych gminy Szubin. Projekt Programu Ochrony Środowiska dotyczy zatem obszarów w granicach jednej gminy, co stanowi o możliwości odstąpienia od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko.
Ponadto realizacja ustaleń przedmiotowego dokumentu nie spowoduje znaczącego oddziaływania na środowisko, w tym nie spowoduje znaczącego oddziaływania na obszary Natura 2000. Planowane działania mają na celu poprawę jakości środowiska przyrodniczego, ochronę klimatu Ziemi, tworzenie warunków zdrowego życia mieszkańców w chwili obecnej i w przyszłości.
a)       stopień, w jakim dokument ustala ramy dla późniejszej realizacji przedsięwzięć
w odniesieniu do usytuowania, rodzaju i skali tych przedsięwzięć
W dokumencie przewidziane do realizacji zostały zadania inwestycyjne w następujących obszarach interwencji: ochrona klimatu i jakości powietrza, zagrożenia hałasem, pola elektromagnetyczne, gospodarowanie wodami, gospodarka wodno-ściekowa, zasoby geologiczne, gleby, gospodarka odpadami i zapobieganie powstawaniu odpadów, zasoby przyrodnicze oraz zagrożenia poważnymi awariami. Są to następujące przedsięwzięcia:
-      Wymiana systemów grzewczych
-      Kompleksowa termomodernizacja
-      Wymiana i rozbudowa oświetlenia ulicznego
-      Utrzymanie czystości na drogach
-      Budowa i remonty dróg/mostów/ścieżek rowerowych
-      Edukacja ekologiczna społeczeństwa z zakresu gospodarki niskoemisyjnej
-      Instalacje OZE
-      Przebudowa i naprawa nawierzchni dróg
-      Budowa ścieżek rowerowych
-      Prowadzenie postępowań administracyjnych w zakresie oceny oddziaływania planowanych przedsięwzięć
-      Konserwacja oraz utrzymanie urządzeń wodnych
-      Monitoring jakości wód podziemnych i powierzchniowych
-      Edukacja ekologiczna w zakresie racjonalnego gospodarowania wodami i jej ochrony przez zanieczyszczeniami
-      Wspieranie działań w zakresie małej retencji wodnej
-      Wdrażanie programów ochrony wód dla gminy Szubin
-      Rozbudowa i przebudowa infrastruktury związanej z zaopatrzeniem w wodę
-      Remont stacji uzdatniania wody / oczyszczalni ścieków
-      Budowa, rozbudowa i przebudowa infrastruktury związanej z odprowadzaniem ścieków komunalnych i przemysłowych oraz wód opadowych
-      Kontrola nieruchomości w zakresie gospodarki wodno-ściekowej na obszarach nieskanalizowanych
-      Nadzór nad prawidłową realizacją gospodarki wodno-ściekowej na obszarach skanalizowanych
-      Edukacja ekologiczna w zakresie przeciwdziałania zanieczyszczeniom wód
-      Rekultywacja na terenach poeksploatacyjnych/zdegradowanych
-      Przeciwdziałanie zanieczyszczeniom gleby
-      Realizacja programu usuwania azbestu z budynków
-      Odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych
-      Kontrole w zakresie prawidłowego gospodarowania odpadami
-      Likwidacja dzikich wysypisk
-      Przekazanie padłych sztuk zwierząt
-      Działania edukacyjne promujące minimalizację powstania odpadów i właściwego ich segregowania
-      Nasadzenia roślinności
-      Rewaloryzacja terenów zielonych
-      Ochrona terenów i obiektów będących formami ochrony przyrody
-      Wyposażenie jednostek straży pożarnych
-      Ochrona przed poważnymi awariami
Projekt przedłożonego dokumentu wyznacza ramy dla późniejszej realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, gdyż część zadań można zaliczyć do przedsięwzięć wymienionych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U. 2019 poz. 1839). Należą do nich zadania związane z budową dróg oraz sieci wodociągowej i kanalizacyjnej. Na etapie opracowywania projektu Programu nie określono szczegółowych parametrów technicznych wskazanych działań, przy czym w przypadku dróg zakłada się prace w obrębie 1 km rocznie, dla infrastruktury wodociągowej planowane są prace w zakresie 0,5 km rocznie, a w zakresie infrastruktury kanalizacyjnej założono łącznie wybudowanie/przebudowanie 10 km sieci, ale w całym okresie realizacji Programu, tj. przez okres 8 lat.
Należy zauważyć, że planowane działania mają na celu poprawę jakości środowiska przyrodniczego, ochronę klimatu Ziemi, tworzenie warunków zdrowego życia mieszkańców. Realizacja Programu nie spowoduje wystąpienia ryzyka dla zdrowia i warunków życia ludzi oraz nie powinna wpłynąć negatywnie na stan środowiska na obszarze gminy.
Prace związane z infrastrukturą drogową i wodno-kanalizacyjną odbywać się będą w miejscach już zurbanizowanych. Realizacja tych działań nie będzie powodować negatywnego oddziaływania na obszary chronione, w tym obszary Natura 2000. Nie przewiduje się znaczącego skumulowanego oddziaływania, nie zmieni się też w sposób znaczący istniejące zagospodarowanie i użytkowanie terenu. Ze względu na dotychczasowy sposób użytkowania terenu (w pasie istniejących dróg, terenach zurbanizowanych) oraz skalę i zasięg przedsięwzięcia, nie przewiduje się, aby planowane prace wiązały się ze znacząco negatywnym oddziaływaniem na środowisko w zakresie ochrony przyrody, w tym na różnorodność biologiczną. Po wykonaniu zaplanowanych inwestycji, tereny w ich lokalizacjach zostaną przywrócone do stanu pierwotnego, a ewentualne wycinki drzew i krzewów zostaną skompensowane nowymi nasadzeniami. Przedsięwzięcia dotyczące rozbudowy wodociągowej i kanalizacyjnej będą miały największy wpływ na jakość wód oraz gleb. Pozwoli to na ograniczenie ilości odprowadzanych zanieczyszczeń do środowiska. Ponadto wpłynie to również na zdrowie mieszkańców, jakość ich życia poprzez zapewnienie im dostępu do bezpiecznego systemu wodno-ściekowego. Na etapie prac związanych z budową sieci nieunikniona jest ingerencja w pokrywę glebową. Działanie to jest jednak niezbędne, ale nie spowoduje ono pogorszenia stanu środowiska, a w perspektywie długoterminowej przyczyni się do jego polepszenia. Wdrożenie zadań określonych w Programie jest konieczne i korzystne dla środowiska naturalnego i jego poszczególnych składników, pośrednio oddziałując również na funkcjonowanie flory i fauny. W kategorii negatywnych oddziaływań pośrednich można wskazać wzrost presji urbanizacyjnej na tereny dotychczas nieuzbrojone w sieć. Poza tym na etapie budowy mogą być odczuwalne negatywne efekty związane z prowadzonymi pracami budowlanymi. Pomimo przewidywanych krótkotrwałych, przemijających zagrożeń środowiska przyrodniczego podczas realizacji przedmiotowych inwestycji, tj. nadmierny hałas, wzmożony ruch środków transportu, okresowa ingerencja w faunę i florę, wywrą one długotrwale korzyści w trakcie ich eksploatacji, m.in. poprzez zapewnienie odpowiedniej jakości i sprawności funkcjonowania systemu gospodarki wodno-ściekowej, zmniejszenie ilości odprowadzanych do środowiska ścieków nieoczyszczonych oraz podniesienie jakości wody. Elementy te niewątpliwie wywrą pozytywny wpływ na środowisko przyrodnicze, zdrowie mieszkańców oraz poprawę jakości ich życia. Podczas realizacji inwestycji liniowych przestrzegane powinny być zapisy art. 87a ust. 1 ustawy o ochronie przyrody. Prace ziemne i inne prace wykonywane ręcznie z wykorzystaniem mechanicznego lub urządzeń technicznych, wykonywane w obrębie korzeni, pnia lub korony drzewa lub w obrębie korzeni lub pędów krzewu przeprowadzane powinny być w sposób najmniej szkodzący drzewom lub krzewom. Stosowany będzie sprzęt, który w jak najmniejszym stopniu powoduje ewentualne zanieczyszczenia środowiska. Materiały wykorzystywane do przeprowadzenia inwestycji spełniać będą odpowiednie normy jakościowe i środowiskowe. W uzasadnionych przypadkach, tam gdzie takie działania będą uzasadnione prowadzenie prac budowlanych odbywać się będzie poza okresem lęgowym ptaków, rozrodu płazów. Inwestycje w tym zakresie będą miały neutralny bądź pozytywny wpływ na wskazane komponenty środowiska. Pozytywne oddziaływanie zadań z zakresu rozwoju infrastruktury kanalizacyjnej dotyczy przede wszystkim jakości wody, powierzchni ziemi, życia ludzi, roślin, zwierząt. Działanie te wpływają na mniejszy udział zanieczyszczeń kierowanych bezpośrednio do gleb, zapewniając lepszą jej żyzność oraz większą urodzajność. Planowane inwestycje odbywać się będą już na obszarach przekształconych w wyniku działalności człowieka, w związku z tym nie będą miały negatywnego oddziaływania na obszary chronione. Eksploatacja infrastruktury podnosi standard życia mieszkańców. Planowane działania przyczynią do polepszenia jakości wód i osiągnięcia ich dobrego stanu chemicznego i potencjału ekologicznego.
Pozostałe zadania nie powodują zmian w infrastrukturze.
b)       powiązania z działaniami przewidzianymi w innych dokumentach
Cele w dokumencie wynikają z obowiązujących aktów prawnych, programów wyższego rzędu oraz dokumentów planistycznych na szczeblu krajowym, wojewódzkim, powiatowym oraz gminnym. Podstawowym dokumentem określającym politykę przestrzenną dla całego obszaru gminy w granicach administracyjnych, przy uwzględnieniu zasad określonych w koncepcji zagospodarowania przestrzennego kraju, ustalonej strategii rozwoju i planu zagospodarowania przestrzennego województwa oraz strategii rozwoju jest „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Szubin”. Przygotowywany projekt Programu mieści się w granicach dopuszczonych przez Studium. Zadania, które zakłada realizacja Programu, są spójne z dokumentami strategicznymi wskazanymi w rozdziale 6 dokumentu.
c)       przydatność w uwzględnieniu aspektów środowiskowych, w szczególności w celu wspierania zrównoważonego rozwoju, oraz we wdrażaniu prawa wspólnotowego
w dziedzinie ochrony środowiska
Zrównoważony rozwój definiuje się jako rozwój społeczno-gospodarczy, w którym następuje integrowanie działań mających na celu wzrost gospodarczy oraz działań społecznych, z zachowaniem równowagi przyrodniczej i trwałości podstawowych procesów przyrodniczych w celu zagwarantowania możliwości zaspokajania potrzeb społeczności lub obywateli, zarówno współczesnego, jak i przyszłych pokoleń. Dokument wskazuje kierunki działań i zadania podejmowane w celu poprawy jakości środowiska, w związku z tym należy stwierdzić, że działania inwestycyjne zawarte w przedmiotowym dokumencie ściśle korelują z założeniami zrównoważonego rozwoju w aspekcie ochrony środowiska oraz wypełniają zobowiązania w stosunku do regulacji prawnych Unii Europejskiej. Program stanowi dokument ramowy mający na celu osiąganie pozytywnych skutków dla środowiska i wzrostu komfortu życia mieszkańców przy poszanowaniu zasady zrównoważonego rozwoju – opracowanie, którego założeniem jest poprawa standardów ochrony środowiska w gminie – osiągnięcie pozytywnego wpływu na stan środowiska oraz poprawa jakości życia mieszkańców.
d)       powiązania z problemami dotyczącymi ochrony środowiska
Realizacja planowanych przedsięwzięć wpłynie na poprawę stanu środowiska, przyczyni się do utrwalenia pozytywnych postaw ekologicznych oraz poczucia odpowiedzialności za środowisko przyrodnicze wśród mieszkańców gminy.
2)       rodzaj i skalę oddziaływania na środowisko, w szczególności
Charakter planowanych działań, rodzaj i skala oddziaływań na środowisko oraz cechy obszaru objętego spodziewanym oddziaływaniem powodują, że realizacja zadań proponowanych w projekcie dokumentu nie spowoduje znaczącego negatywnego oddziaływania na środowisko, a wręcz przeciwnie – przyczyni się do jego poprawy.
Zaproponowane do realizacji zadania będą miały pozytywny lub neutralny wpływ na komponenty środowiska. Działania związane z budową lub rozbudową infrastruktury technicznej, jedynie w fazie realizacji wiązać się mogą z przejściowym oddziaływaniem negatywnym.
Wszystkie działania zaproponowane do realizacji w ramach Programu mają na celu ochronę środowiska poprzez zmniejszenie antropopresji na poszczególne jego komponenty, co w konsekwencji ma doprowadzić do systematycznego poprawiania się stanu środowiska przyrodniczego. Niewątpliwym efektem końcowym podjętych działań będzie również poprawa warunków życia mieszkańców, niwelacja barier w osiągnięciu przez analizowaną jednostkę samorządu terytorialnego trwałego i zrównoważonego rozwoju oraz poprawa jej atrakcyjności. Natomiast brak realizacji zapisów Programu, a dokładniej zaplanowanych w ramach jego działań, będzie prowadził do systematycznego pogarszania się wszystkich elementów środowiska przyrodniczego, co w konsekwencji wpłynie na pogorszenie zdrowia i warunków życia.
Brak realizacji założeń Programu spowoduje:
-      pogorszenie jakości wód powierzchniowych i podziemnych, poprzez m.in. zwiększenie ładunku zanieczyszczeń wprowadzanych do wód,
-      pogorszenie jakości powietrza atmosferycznego poprzez pogłębienie problemu niskiej emisji,
-      pogorszenie klimatu akustycznego i zwiększenie liczby mieszkańców narażonych na ponadnormatywne natężenie dźwięku,

-      degradację gleb,
-      zwiększenie liczby mieszkańców narażonych na niekorzystne działanie promieniowania elektromagnetycznego,
-      zmniejszenie różnorodności biologicznej cennych przyrodniczo terenów,
-      pogorszenie zdrowia i jakości życia mieszkańców,
-     zwiększone negatywne oddziaływanie zanieczyszczenia powietrza na dobra kultury.
Niepodjęcie działań zaplanowanych w Programie będzie powodować pogłębiającą się, negatywną presję na środowisko przyrodnicze, co w końcowym efekcie spowoduje jej postępującą degradację.
a)       prawdopodobieństwo wystąpienia, czas trwania, zasięg, częstotliwość i odwracalność oddziaływań
Prawdopodobieństwo występowania oddziaływań wydaje się być niewielkie. Zasięg oddziaływania określa przedmiotowy projekt dokumentu – granice gminy Szubin. Realizacja planowanych zadań będzie rozłożona w czasie (do 2029 roku) i przestrzeni. Oddziaływanie będzie miało charakter krótkoterminowy, a uciążliwości mogą wynikać jedynie z przeprowadzanych robót, np. hałas spowodowany pracą sprzętu mechanicznego. Po zakończeniu inwestycji, nastąpi oddziaływanie wtórne: poprawa ładu przestrzennego, estetyki, funkcjonalności oraz poprawa stanu środowiska przyrodniczego poprzez ograniczenie m. in. zanieczyszczeń powietrza.
b)       prawdopodobieństwo wystąpienia oddziaływań skumulowanych lub transgranicznych
Oddziaływania skumulowane mogą wystąpić w przypadku jednoczesnego wdrażania kilku zadań przewidzianych do realizacji w ramach Programu. Jest to jednak kwestia uzależniona od harmonogramu prowadzonych robót i na obecnym etapie trudna do zidentyfikowania. Aby uniknąć uciążliwości związanych z oddziaływaniami skumulowanymi, należy dokładnie ustalić harmonogram prac oraz na bieżąco informować z określonym wyprzedzeniem zainteresowane strony (tj. mieszkańców, administratorów sieci infrastrukturalnych) o zamiarze prowadzenia prac budowlanych.
Korzystne dla środowiska naturalnego oraz zdrowia i jakości życia mieszkańców jest także łączenie realizacji poszczególnych prac w obrębie tych samych obiektów przez różnych administratorów, w tym samym czasie – np. podczas modernizacji nawierzchni odcinka drogi można wykonać wszystkie planowane prace na sieciach infrastruktury, zlokalizowanych w pasie drogowym.
Nie zidentyfikowano oddziaływań skumulowanych wynikających z realizacji innych programów lub planów na tym terenie w tym samym czasie. Nie przewiduje się możliwości wystąpienia skumulowanego oddziaływania na środowisko w trakcie realizacji, jak i eksploatacji zrealizowanych inwestycji, a także oddziaływań transgranicznych przedsięwzięć ujętych w Programie - ze względu na położenie w granicach administracyjnych gminy nie istnieje prawdopodobieństwo wystąpienia oddziaływań transgranicznych. Nie zachodzą więc przesłanki do przeprowadzenia postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko w kontekście transgranicznym.
c)       prawdopodobieństwo wystąpienia ryzyka dla zdrowia ludzi lub zagrożenia dla środowiska
Nie przewiduje się możliwości wystąpienia ryzyka dla zdrowia ludzi lub zagrożenia dla środowiska. Aby zapewnić jak najmniejszą ingerencję zaplanowanych inwestycji w środowisko, w trakcie realizacji prac będą przestrzegane obowiązujące normy i przepisy w zakresie ochrony środowiska naturalnego oraz przepisy BHP, a także zapewniona zostanie ochrona dla osób oraz własności publicznej poprzez unikanie uciążliwości, skażenia środowiska i hałasu. Inwestycje przewidziane do realizacji w Programie Ochrony Środowiska ze względu na rodzaj i usytuowanie, nie będą miały zatem negatywnego wpływu na środowisko oraz zdrowie ludzi, zarówno w fazie realizacji, jak i eksploatacji.
Zaplanowane przedsięwzięcia realizowane będą na terenach zagospodarowanych przez człowieka oraz w istniejących obiektach. Nie planuje się realizacji prac budowlanych na obszarach, które podlegają rygorom ochronny, gdyż będą one ograniczane wyłącznie do obszarów już zagospodarowanych. Ponadto zadania ograniczają się do niewielkich przestrzeni oraz poszczególnych obiektów i nie wpływają na ograniczenie różnorodności biologicznej.
Obszary chronione znajdujące się na terenie gminy stanowią miejsca, na których ograniczone jest prowadzenie nowych inwestycji. Zagrożeniem dla obszarów chronionych jest m.in. zanieczyszczenie wód, gleb i powietrza, zbyt intensywna turystyka, rozprzestrzenianie zabudowy i infrastruktury czy nadmierna eksploatacja zasobów naturalnych. Ponadto zgodnie ze wskazywanymi zapisami art. 33, ust. 1 ustawy o ochronie przyrody na obszarach tych zabronione są działania wpływające negatywnie na obszary najcenniejsze przyrodniczo. Stąd wprowadzanie nowych inwestycji jest na tych obszarach ograniczone.
Zaplanowane w Programie Ochrony Środowiska inwestycje są na etapie ogólnych założeń wstępnych. Nie przewiduje się na tym etapie możliwości wystąpienia zagrożeń dla gatunków chronionych, w tym ich korytarzy migracji i cennych siedlisk. Planowane do realizacji działania będą realizowane już na terenach zagospodarowanych. Nie będą wywierały wpływu na powyższe obszary. W przypadku przystąpienia do prac w zakresie planowania i tworzenia dokumentacji dla inwestycji na obszarach chronionych poprzedzone one zostaną inwentaryzacją przyrodniczą, oceną możliwości wystąpienia zagrożonych gatunków chronionych, w tym ich korytarzy migracji lub cennych siedlisk oraz analizą rozwiązań alternatywnych tj. np. zmiany lokalizacji.
W trakcie trwania realizacji inwestycji (na etapie budowy) potencjalne zagrożenie dla różnorodności biologicznej regionu może być związane z zajęciem terenu pod inwestycję, przemieszczaniem dużej ilości mas ziemi, składowaniem materiałów budowlanych, budową dróg dojazdowych, jak również rozjeżdżaniem terenu przez pracujący ciężki sprzęt. Prace budowlane, w połączeniu z regulacją stosunków wodnych, zwłaszcza odwodnienie terenu, mogą mieć znaczenie dla stopnia odwodnienia siedlisk przyrodniczych znajdujących się w bezpośrednim sąsiedztwie inwestycji. Ewentualne zanieczyszczenie terenu substancjami chemicznymi może prowadzić do pogorszenia stanu siedlisk przyrodniczych lub w skrajnych przypadkach ich zniszczenia. Zagrożenie to może mieć miejsce w przypadku awarii sprzętu technicznego używanego w trakcie prac budowlanych i wydostania się do środowiska substancji chemicznych (w tym ropopochodnych). Przewidywane drgania podłoża oraz hałas na etapie realizacji poszczególnych inwestycji, przypadkowe niszczenie środowiska bytowania zwierząt oraz roślin mogą zaburzyć migracje gatunków zamieszkujących dany obszar albo doprowadzić do wycofania się osobników danego gatunku z dotychczas zajmowanego terenu. Należy również dołożyć wszelkiej staranności, aby w trakcie prac budowlanych nie wystąpiły przypadkowe incydenty zabijania zwierząt żyjących na danym terenie, co zapobiegnie niekontrolowanemu zmniejszaniu ich populacji.
W celu uniknięcia nieumyślnego niszczenia siedlisk gatunków należy przed przystąpieniem do prac dokonać obserwacji lokalizacji inwestycji pod kątem występowania gatunków chronionych. Dla złagodzenia oddziaływania na środowisko przyrodnicze, należy unikać prowadzenia prac w okresie lęgowym oraz rozrodczym. W miarę posiadanych możliwości powinno się umożliwić ptakom gniazdowanie np. poprzez powieszenie budek lęgowych lub pozostawienie/stworzenie miejsc
Inwestycje zostaną zaplanowane ze szczególnym uwzględnieniem i troską o występujące wartościowe obiekty i tereny. W przypadku zaistnienia takiej konieczności, podjęte zostaną działania mające na celu kompensację powstałych szkód poprzez podejmowanie równoważących je działań, prowadzące do przywrócenia równowagi przyrodniczej na danym terenie, wyrównania szkód dokonanych w środowisku przez realizację przedsięwzięcia oraz do zachowania walorów krajobrazowych (np. sadzenie drzew, objęcie opieką stanowisk zagrożonych gatunków roślin i zwierząt, budowa schronień dla ptaków).
Wszelkie prace budowlano-modernizacyjne nie mogą oddziaływać na obiekty chronione bez przeprowadzenia uprzednich postępowań i uzyskania odpowiedniej zgody na takie przedsięwzięcia.
W przypadku planowania inwestycji na obszarze, gdzie znajdują się obszary i obiekty chronione lub zabytkowe uwzględnione zostało ewentualne ryzyko ich oddziaływania. Jednakże ich realizacja poprzedzona będzie uzyskaniem stosownych pozwoleń i decyzji środowiskowych, co ma na celu zminimalizowanie wystąpienia negatywnych skutków.
W związku z brakiem danych i projektów technicznych dla poszczególnych zadań w chwili obecnej trudno jednak określić szczegółowo poszczególne rodzaje oddziaływania inwestycji. Teoretycznie do głównych problemów, które mogą wystąpić należy: emisja zanieczyszczeń i hałasu związanego z pracami budowlanymi oraz funkcjonowaniem ciągów komunikacyjnych, a także ewentualna możliwość zanieczyszczenia wód powierzchniowych i podziemnych.
Program uwzględnia specjalnie zaplanowane działania w zakresie bieżącego utrzymania i ochrony obiektów i obszarów cennych przyrodniczo. Wobec powyższego przy realizacji pozostałych zadań będą przestrzegane przepisy w zakresie ochrony środowiska. Ponadto działania dotyczące ograniczenia emisji zanieczyszczeń do powietrza oddziałują pozytywnie na ww. obszary, gdyż zmniejszy się ilość substancji deponowanych do środowiska.
Wszystkie działania zaproponowane do realizacji zadania z założenia mają na celu poprawę stanu środowiska. W związku z tym realizacja Programu nie będzie prowadzić do pogorszenia elementów środowiska oraz wpływać negatywnie na obszary wyznaczone w ustawie o ochronie przyrody.
Reasumując, zaplanowane działania będą zgodne z zasadą zrównoważonego rozwoju i ich celem jest poprawa oraz utrzymanie dobrego stanu środowiska na obszarze gminy. Działania te nie wpłyną negatywnie na występujące tutaj pomniki przyrody oraz zabytki. Program zapewnia całkowitą ochronę cennym przyrodniczo i historycznie elementom, i nie zawiera propozycji działań, które byłyby sprzeczne lub zagrażające walorom znajdującym się na jej terenie.
3)       cechy obszaru objętego oddziaływaniem na środowisko
a)       obszary o szczególnych właściwościach naturalnych lub posiadające znaczenie dla dziedzictwa kulturowego, wrażliwe na oddziaływania, istniejące przekroczenia standardów jakości środowiska lub intensywne wykorzystanie terenu
Realizacja Programu obejmuje głównie obszary przekształcone antropogenicznie, z istniejącą, rozbudowaną infrastrukturą. Obowiązek uzgadniania wszelkich prac inwestycyjnych w ww. strefie ze służbami Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków eliminuje wystąpienie negatywnego wpływu przewidzianych inwestycji na zachowanie dziedzictwa kulturowego. Prace związane z realizacją projektów zostaną przeprowadzone w sposób wywierający minimalny wpływ na środowisko przyrodnicze;
b)       formy ochrony przyrody w rozumieniu ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody oraz obszary podlegające ochronie zgodnie z prawem międzynarodowym
Zgodnie z danymi w Centralnym Rejestrze Form Ochrony Przyrody na terenie gminy znajdują się:
-      Obszar Chronionego Krajobrazu Jezior Żędowskich,
-      Obszar Natura 2000 Solniska Szubińskie PLH040030,
-      Obszar Natura 2000 Łąki Trzęślicowe w Foluszu PLH040027,
-      Obszar Natura 2000 Równina Szubińsko-Łabiszyńska PLH040029,
-      Obszar Natura 2000 Dolina Środkowej Noteci i Kanału Bydgoskiego PLB300001,
-      użytki ekologiczne,
-      pomniki przyrody.

obwieszczenie (4092kB) pdf  
 

metryczka


Wytworzył: Katarzyna Banaszek (10 listopada 2021)
Opublikował: Katarzyna Banaszek (10 listopada 2021, 12:15:44)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 223