Dodatek osłonowy

Informujemy, że od stycznia 2022 r. można składać wnioski o nowe świadczenie – dodatek osłonowy. Dodatek osłonowy stanowi kluczowy element rządowej tarczy antyinflacyjnej, który ma zniwelować rosnące ceny energii, gazu i żywności (szczegółowe informację można uzyskać również na stronie Ministerstwa Klimatu i Środowiska)

Dodatek osłonowy będzie przysługiwał gospodarstwu domowemu, którego przeciętne miesięczne dochody nie przekraczają 2100 zł* w gospodarstwie jednoosobowym albo 1500 zł* na osobę w gospodarstwie wieloosobowym.
*dochód w rozumieniu art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 111 ze zm.).


W przypadku dodatku osłonowego obowiązywać będzie tzw. zasada złotówka za złotówkę. Oznacza to, że dodatek ten będzie przyznawany nawet po przekroczeniu kryterium dochodowego, a kwota dodatku będzie pomniejszana o kwotę tego przekroczenia. Minimalna kwota dodatku osłonowego będzie wynosić 20 zł.


Wysokości dodatku osłonowego w skali roku:

  • jednoosobowe gospodarstwo domowe otrzyma 400 lub 500 zł* przy założeniu, że jego dochód nie przekroczy 2100 złotych,

  • gospodarstwo 2-3 osobowe otrzyma 600 lub 750 zł* przy założeniu, że dochód nie przekroczy 1500 złotych miesięcznie na osobę,

  • gospodarstwo 4-5 osobowe otrzyma 850 zł lub 1062,50 zł* przy założeniu, że dochód nie przekroczy 1500 złotych miesięcznie na osobę,

  • gospodarstwo 6 i więcej osobowe otrzyma 1150 zł lub 1437,50 zł* przy założeniu, że dochód nie przekroczy 1500 złotych miesięcznie na osobę.

*podwyższenie kwoty dofinansowania jest uzależnione od źródła ogrzewania – wyższa kwota dodatku przysługuje w przypadku gdy głównym źródłem ogrzewania gospodarstwa domowego jest kocioł na paliwo stałe, kominek, koza, ogrzewacz powietrza, trzon kuchenny, piecokuchnia, kuchnia węglowa lub piec kaflowy na paliwo stałe, zasilane węglem lub paliwami węglopochodnymi, zgłoszone do centralnej ewidencji emisyjności budynków, o której mowa w art. 27a ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz. U. z 2021 r. poz. 554 ze zm.).


Szczegółowe informacje w jaki sposób wpisać źródło ciepła do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków dostępne są na stronie Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego: www.zone.gunb.gov.pl (należy jednak posiadać profil zaufany lub podpis elektroniczny) lub w wersji papierowej w Urzędzie Miejskim w Szubinie, w biurze nr 12 (Biuro Obsługi Klienta) lub w biurze nr 4 (Wydział Ochrony Środowiska i Rolnictwa).


I. Wymagane dokumenty:

II. Opłaty:

Brak.

III. Termin załatwienia sprawy:

Dodatek osłonowy przysługuje za okres od 1 stycznia 2022 r. do 31 grudnia 2022 r.

Wnioski o dodatek osłonowy mieszkańcy mogą składać w swojej gminie w dowolnym terminie, maksymalnie do 31 października 2022 r. Jeżeli wniosek wpłynie do 31 stycznia 2022 r., wypłata dodatku zostanie zrealizowana w dwóch równych ratach, tj. do 31 marca 2022 r. i do 2 grudnia 2022 r. Osoby, które nie złożą wniosku do końca stycznia, nadal będą mogły ubiegać się o wsparcie. W tym przypadku wypłata 100% dodatku zostanie zrealizowana niezwłocznie, maksymalnie do 2 grudnia 2022 r.



Wnioski o wypłatę dodatku osłonowego złożone po 31 października 2022 r. pozostawia się bez rozpatrzenia.

Dodatek osłonowy będzie wypłacany przez gminy, które otrzymają dotacje z budżetu państwa.


IV. Sposób załatwienia sprawy:

Wnioski będzie można składać:

  • elektronicznie za pośrednictwem platformy ePUAP – od stycznia 2022 r. do 31 października 2022 r.

  • tradycyjnie (papierowo) – od stycznia 2022 r. do 31 października 2022 r. w Referacie Płatności Alimentacyjnych i Mieszkaniowych Urząd Miejski w Szubinie - I piętro sala nr 31 nr telefonu 523910704; 523910737, 523910736,

Wniosek o wypłatę dodatku osłonowego składa się w gminie właściwej ze względu na miejsce zamieszkania osoby składającej ten wniosek.

Przyznanie dodatku osłonowego nie wymaga decyzji.


Wójt/Burmistrz/Prezydent przesyła wnioskodawcy informację o przyznaniu dodatku osłonowego na wskazany przez niego adres poczty elektronicznej. W przypadku, gdy wnioskodawca nie wskazał adresu poczty elektronicznej we wniosku ma możliwość odebrania informacji o przyznaniu dodatku osłonowego bezpośrednio w Urzędzie Miejskim w Szubinie. Nieodebranie informacji nie wstrzymuje wypłaty dodatku osłonowego.


V. Komórka odpowiedzialna

Urząd Miejski w Szubinie

Referat Płatności Alimentacyjnych i Mieszkaniowych
ul. Kcyńska 12
89-200 Szubin
Punkt obsługi wniosków o wypłatę dodatku osłonowego – sala 31 I piętro, tel. 52 391-07-04 52 391-07-36; 52 391-07-37.

VI. Tryb odwoławczy:

Przyznanie dodatku osłonowego nie wymaga wydania decyzji. Decyzje organ wydaje przy odmowie przyznania dodatku osłonowego, uchyleniu lub zmianie prawa do tego dodatku oraz przy rozstrzygnięciach w sprawie nienależnie pobranego dodatku osłonowego.

Strona ma prawo wnieść odwołanie od decyzji do Samorządowego Kolegium odwoławczego

w Bydgoszczy za pośrednictwem Burmistrza Szubina w terminie 14 dni od daty doręczenia.


VII. Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 17 grudnia 2021 r. o dodatku osłonowym (Dz.U. z 2022 r. poz. 1);

Rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 3 stycznia 2022 r. w sprawie wzoru wniosku o wypłatę dodatku osłonowego (Dz. U. z 2022 r. poz. 2).


VIII. Uwagi:

Ustawa o dodatku osłonowym stanowi, że jedna osoba może wchodzić w skład tylko jednego gospodarstwa domowego. W przypadku gdy wniosek o wypłatę dodatku osłonowego dla gospodarstwa domowego wieloosobowego złożyła więcej niż jedna osoba, dodatek ten przyznawany jest wnioskodawcy, który złożył taki wniosek jako pierwszy.



metryczka


Wytworzył: Katarzyna Zgórzyńska (22 marca 2022)
Opublikował: Paulina Jamroży (22 marca 2022, 12:11:42)

Ostatnia zmiana: Paulina Jamroży (1 sierpnia 2022, 11:43:18)
Zmieniono: aktualizacja

rejestr zmian tej informacji »


Liczba odsłon: 1720