NULL string(0) ""

Uchwała nr VI/56/03Rady Miejskiej w Szubiniez dnia 29 maja 2003w sprawie uchwalenia Statusu sołectwa Pińsko.Na podstawie art. 35 ust. 1 i art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001r. Nr 142 poz. 1591, z 2002r. Nr 23 poz. 220, Nr 62 poz. 558, Nr 113 poz. 984, Nr 214 poz 1806)

Uchwała nr VI/56/03
Rady Miejskiej w Szubinie
z dnia 29 maja 2003


w sprawie uchwalenia Statusu sołectwa Pińsko.

Na podstawie art. 35 ust. 1 i art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001r. Nr 142 poz. 1591, z 2002r. Nr 23 poz. 220, Nr 62 poz. 558, Nr 113 poz. 984, Nr 214 poz 1806)


Rada Miejska w Szubinie
uchwala Statut sołectwa Pińsko.

Rozdział I
Sołectwo i teren jego działania

     § 1. 1. W skład sołectwa Pińsko wchodzi wieś Pińsko.
  2. Sołectwo położone jest w Gminie Szubin

     § 2. 1. Sołectwo Pińsko jest jednostką pomocniczą Gminy. Jego Mieszkańcy wspólnie z mieszkańcami innych sołectw tworzą wspólnotę samorządową Gminy Szubin.
  2. Samorząd mieszkańców sołectwa Pińsko działa na podstawie przepisów prawa, a w szczególności:
a) ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym,
b) Ststutu Gminy Szubin,
c) niniejszego statutu.

Rozdział II
Organizacja i zakres działania

     § 3. 1. Organami sołectwa są:
a) zebranie wiejskie,
b) sołtys,
c) rada sołecka,
  2. Kadencja organów samorządu mieszkańców wymienionych w ust. 1 w pkt b-c, trwa 4 lata i kończy się w momencie wyboru nowych organów sołectwa.

     § 4. 1. Zebranie wiejskie jest organem uchwałodawczym sołectwa.
 2. Sołtys jest organem wykonawczym.
 3. Rada sołecka wspomaga działalność sołtysa i jest jego organem opiniodawczo-doradczym.

     § 5. 1. Do zadań samorządu mieszkańców sołectwa należy:
a) udział w rozpatrywaniu spraw socjalno-bytowych, opieki zdrowotnej, kulturalnych, sportu, wypoczynku i innych związanych z miejscem zamieszkania,
b) organizowanie wspólnych prac na rzecz miejsca zamieszkania,
c) organizowanie pomocy sąsiedzkiej,
d) inspirowanie działań zmierzających do rozwoju sołectwa.
  2. Samorządowi mieszkańców sołectwa powierza się zarządzanie i korzystanie z obiektów gminnych przekazanych do dyspozycji przez Radę Miejską.

     § 6. Zadania określone w § 5 samorząd mieszkańców sołectwa realizuje w szczególności poprzez:
a) podejmowanie uchwał w sprawach sołectwa w ramach przyznanych kompetencji,
b) opiniowanie spraw należących do zakresu działań samorządu mieszkańców sołectwa,
c) współuczestnictwo w organizowaniu i przeprowadzeniu przez Radę Miesjką konsultacji społecznych, projektów uchwał Rady Miejskiej w sprawach o podstawowym znaczeniu dla mieszkańców sołectwa,
d) występowanie z wnioskami do Rady Miejskiej o rozpatrzenie spraw, których załatwienie wykracza poza możliwości mieszkańców sołectwa,
e) współpracę z radnymi z terenu sołectwa w zakresie organizacji spotkań z wyborcami, kierowanie do nich wniosków dotyczących sołectwa,
f) ustalanie zadań dla sołtysa do realizacji między zebraniami wiejskimi.

     § 7. 1. Do zadań zebrania mieszkańców sołectwa należą w szczególności decyzje w sprawach:
a) wybory organów sołectwa,
b) określenie zasad korzystania z mienia będącego w użytkowaniu sołectwa,
c) sposobu wydatkowania środków finansowych na administrowanie obiektów użyteczności publicznej w sołectwie w uzgodnieniu z Burmistrzem Gminy i Miasta Szubin,
d) podejmowanie wspólnych przedsięwzięć z innymi sołectwami,
e) określenie celów i warunków współpracy z organami samorządowymi, stowarzyszeniami oraz organami społecznymi,
f) przekazywanie najpóźniej do 15 września uchwalonych wniosków do Rady Miejskiej lub Burmistrza w celu rozpatrzenia ich przy konstruowaniu projektu budżetu na następny rok,
g) w przypadku planowania w budżecie gminy wydatków na sołectwo związanych z budową urządzeń komunalnych lub budową infrastruktury sołectwa - uchwalanie wysokości udziałów mieszkańców w budowie tych urządzeń oraz sposobu zbierania środków od mieszkańców lub instytucji i innych jednostek organizacyjnych usytuowanych na terenie sołectwa lub mogących w przyszłości korzystać z tych urządzeń,
h) uchwalanie sposobu rozliczania udziałów mieszkańców świadczonych w innej formie od ogólnie przyjętych.
  2. Do kompetencji opiniodawczych zebrania mieszkańców należą sprawy w zakresie:
a) zmiany granic, zniesienia i podziału sołectwa,
b) miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego,
c) lokalizacji zakładów produkcyjnych na terenie sołectwa,
d) przepisów gminnych w zakresie dotyczących sołectwa.

Rozdział III
Sołtys i Rada Sołecka

     § 8. 1. W celu rozwijania aktywności społecznej i gospodarczej w sołectwie oraz zapewnienia stałejj łączności pomiędzy sołectwem, a radą Miejską i Burmistrzem Gminy i Miasta Szubin, mieszkańcy wybierają ze swojego grona sołtysa i radę sołecką.
  2. Pełnienie funkcji sołtysa jest społeczne.

     § 9. 1. Do obowiązków sołtysa należy w szczególności:
a) reprezentowanie sołectwa na zewnątrz,
b) zwoływanie zebrań wiejskicjh i w tym celu:
- rozwieszanie ogłoszeń o zebraniu w takim miejscu i terminie, aby zapewnić jak najszerszy udział mieszkańców,
- poza ogłoszeniami, sołtys może korzystać z innych sposobów zawiadamiania mieszkańców jak np. przekazywanie ogłoszenia o zebraniu z jednego zabudowania do drugiego,
c) zwoływanie posiedzeń i przewodniczenie radzie miejskiej,
d) działanie stosowne do wskazań zebrania wiejskiego Rady Miejskiej i Burmistrza Gminy i Miasta Szubin,
e) pobudzenie aktywności mieszkańców sołectwa służącej poprawie gospodarki i warunków życia w sołectwie,
f) reprezentowanie mieszkańców sołectwa wobec Rady Miejskiej,
g) udział w naradach i szkoleniach organizowanych przez Burmistrza Gminy i Miasta Szubin,
h) wykonywanie powierzonych przepisami prawa zadań w zakresie administracji publicznej,
i) w zakresie ustalonym przez Radę Miejską dokonywanie poboru podatku,
j) na żądanie zainteresowanych mieszkańców, opiniowanie wniosków o przyznanie pomocy społecznej oraz wniosków o ulgi i umorzenia podatków.
  2. Sołtys przedkłada corocznie informację ze swej działalności radzie sołeckiej i zebraniu wiejskiemu.

     § 10. 1. Sołtys bierze udział w sesjach Rady Miejskiej.
  2. Burmistrz Gminy i Miasta Szubin zaprasza sołtysa do udziału w posiedzeniach, na których rozpatruje się sprawy dotyczące bezpośrednio sołectwa.
  3. Za udział w sesjach Rady Miejskiej, posiedzeniach jej komisji oraz naradach organizowanych przez Burmistrza Gminy i Miasta Szubin, sołtysowi przysługuje dieta na zasadach i w wysokości ustalonej przez Radę Miejską

     § 11. 1. Wykonując swe obowiązki, sołtys współpracuje z radą sołecką.
  2. Rada sołecka składa się z 3 do 5 osób.
  3. Do obowiązków rady sołeckiej należy wspomaganie działalności sołtysa i w tym zakresie ma ona charakter opiniodawczy i doradczy.
  4. Posiedzenia rady sołeckiej odbywają się nie rzadziej niż raz w półroczu.
  5. Rada sołecka w szczególności:
a) opracowuje i przedkłada zebraniu wiejskiemu projekty uchwał w sprawach będących przedmiotem rozpatrywania przez zebranie,
b) opracowuje i przedkłada zebraniu wiejskiemu projekty programu pracy samorządu,
c) występuje wobec zebrania wiejskiego z inicjatywami dotyczącymi udziału mieszkańców w rozwiązywaniu problemów sołectwa i realizacji zadań samorządu,
d) współdziała z właściwymi organizacjami społecznymi w celu wspólnej realizacji zadań,
e) opracowuje informacje ze swej działalności.

Rozdział IV
Zasady i tryb zwoływania zebrań wiejskich oraz
warunki ważności podejmowania uchwał.

     § 12. 1. Zebranie wiejskie zwołuje sołtys:
a) z własnej inicjatywy,
b) na wniosek rady sołeckiej,
c) na żądanie co najmniej 10 % liczby mieszkańców sołectwa uprawnionych do głosowania,
d) na wniosek Burmistrza Gminy i Miasta Szubin.

     § 13. 1. Zebranie wiejskie odbywa się w miarę istniejących potrzeb, jednak nie rzadziej niż dwa razy w roku.
  2. Termin i miejsce zebrania wiejskiego sołtys podaje do publicznej wiadomości w sposób określony w § 9 pkt 1b na 7 dni przed terminem jego odbycia.

     § 14. 1. Zebranie wiejskie może podejmować prawomocne uchwały, gdy mieszkańcy sołectwa zostali o nim powiadomieni zgodnie z wymogami niniejszego Statutu i uczestniczy w nim co najmniej 20 % mieszkańców uprawnionych do głosowania, o ile niniejszy Statut nie wyznacza innej granicy quorum. Za mieszkańców uprawnionych do głosoowania uważa się te osoby, które posiadają czynne prawo wyborcze.
  2. Jeżeli w wyznaczonym terminie nie uczestniczy w zebraniu co najmniej 20 % mieszkańców uprawnionych do głosowania, zwołujący zebranie wiejskie może zarządzić odbycie następnego zebrania po upływie 30 min. od pierwszego terminu zebrania w tym samym dniu. Po spełnieniu powyższych warunków zebranie wiejskie podejmie prawomocne uchwały bez względu na liczbę osób w nim uczestniczących.
  3. Zebranie wiejskie otwiera sołtys i przewodniczy obradom, a w razie jego nieobecności lub gdy zachodzi potrzeba zastępstwa go w obradach - on wskazuje członka rady sołeckiej, który prowadzi zebranie, lub zebranie wiejskie ustala inną osobę spośród obecnych, wybraną w głosowaniu jawnym.
  4. Porządek obrad ustala zebranie wiejskie na podstawie projektu przedłożonego przez prowadzącego zebranie.

     § 15. 1. Zebrania wiejskie są protokołowane przez protokolanta.
  2. Protokół zebrania wiejskiego powinien zawierać:
a) miejscowość i datę zebrania,
b) stwierdzenie ważności zebrania,
c) porządek zebrania,
d) treść podejmowanych uchwał i przebieg dyskusji,
e) podpisy sołtysa lub osoby prowadzącej zebranie i protokolanta,
f) do protokołu dołącza się listę obecności własnoręcznie podpisaną przez uczestniczących w zebraniu oraz wszystkie załączniki, jeśli były one niezbędne do dyskusji.

     § 16. 1. Uchwały i wnioski zebrania są podejmowane zwykłą większością głosów tzn. liczba głosów "za" musi być większa od liczby głosów "przeciw".
  2. Głosowanie odbywa się w sposób jawny, chyba, że niniejszy Statut stanowi inaczej. Zebranie może postanowić o przeprowadzeniu głosowania tajnego w konkretnej sprawie.

Rozdział V
Tryb wyboru sołtysa i rady sołeckiej

     § 17. 1. Zebranie wiejskie, na którym ma być dokonany wybór sołtysa i rady sołeckiej zarządza Burmistrz Gminy i Miasta Szubin w formie zarządzenia.
  2. Termin wyboru sołtysa na nową kadencję określa Burmistrz nie później jednak niż w okresie 6 m-cy od daty upływu kadencji.
  3. Zarządzenie Burmistrza o zwołaniu zebrania wyborczego podaje się do wiadomości mieszkańców co najmniej 7 dni przez wyznaczoną datą.

     § 18. 1. Dla dokonania ważnego wyboru sołtysa i rady sołeckiej, na zebraniu wiejskim wymagana jest osobista obecność co najmniej 20 % stałych mieszkańców sołectwa uprawnionych do głosowania.
  2. O ile w wyznaczonym terminie na zebraniu nie ma frekwencji, wybory przeprowadza się w drugim terminie tj. po upływie 30 minut przy obecności co najmniej 5 % mieszkańców sołectwa uprawnionych do głosowania, a przy braku tego quorum Burmistrz zwołuje zebranie w innym terminie.
  3. Liczbę stałych mieszkańców sołectwa uprawnionych do głosowania określa Burmistrz Gminy i Miasta Szubin na podstawie dokumentacji ewidencji ludności.
  4. Uczestnicy zebrania uprawnieni do głosowania obowiązani są do podpisania listy obecności.

     § 19. 1. Wybory przeprowadza komisja skrutacyjna w składzie co najmniej 3 osobowym, wybrana spośród uprawnionych uczestników zebrania. Członkiem komisji skrutacyjnej nie może być osoba kandydująca na sołtysa lub członka rady sołeckiej.
  2. Do zadań komisji skrutacyjnej należy:
a) przyjęcie zgłoszeń,
b) przeprowadzenie głosowania,
c) ustalenie wyników wyborów,
d) sporządzenie protokołu z wyników wyboru, który podpisują członkowie komisji oraz przewodniczący zebrania.

     § 20. 1. Kandydować w wyborach na sołtysa może osoba będąca stałym mieszkańcem sołectwa, posiadająca:
a) zameldowanie na pobyt stały,
b) czynne i bierne prawo wyborcze w myśl ustawy Ordynacja wyborcza do rad gmin.
  2. Do rady sołeckiej może kandydować osoba uprawniona do głosowania będąca stałym mieszkańcem sołectwa.

     § 21. 1. Sołtysa i członków rady sołeckiej wybiera się spośród nieograniczonej liczby kandydatów.
  2. W pierwszej kolejności należy przeprowadzić wybór sołtysa. W drugiej kolejności przeprowadza się wybory członków rady sołeckiej.

     § 22. Wybru sołtysa i członków rady sołeckiej dokonuje się w głosowaniu tajnym.

     § 23. 1. Uprawnieni do głosowania mieszkańcy sołectwa głosują kartami do głosowania opatrzonymi pieczęcią Urzędu Gminy i Miasta w Szubinie.
  2. Przy wyborze sołtysa, za głosy ważne, uznaje się te karty, na których pozostawiono jedno nie skreślone nazwisko.
  3. Przy wyborze rady sołeckiej, za głosy ważne uznaje się te karty na których pozostawiono maksimum tyle nie skreślonych nazwisk z ilu osób ma się składać rada.
  4. Za nieważne uznaje się głosy oddane na kartach:
a) całkowicie przedartych,
b) innych niż ustalone w ust. 1.

     § 24. Za wybranych do rady sołeckiej uważa się tych kandydatów, którzy uzyskali największą liczbę głosów.

     § 25. 1. Sołtys i członkowie rady sołeckiej mogą być odwołani przez zebranie przed zebraniem kadencji, jeśli nie wykonują swoich obowiązków, naruszają postanowienia Statutu i uchwał zebrania wiejskiego lub dopuścili się czynu dyskwalifikującego ich w opinii środowiska.
  2. Uchwała zebrania wiejskiego odwołująca osoby wymienione w ust. 1 z zajmowanych funkcji winna być poprzedzona wysłuchaniem zainteresowanych.

     § 26. 1. Odwołanie sołtysa lub członka rady sołeckiej może nastąpić na wniosek 10 % stałych mieszkańców sołectwa uprawnionych do głosowania.
  2. Wniosek o odwołanie osób wymienionych w ust. 1 winien zawierać listę wnioskodawców występujących o odwołanie opatrzoną własnoręcznymi podpisami oraz uzasadnieniem.
  3. Wniosek o odwołanie sołtysa składa się na ręce Burmistrza Gminy i Miasta Szubin, który o tym fakcie powiadomi Radę Miejską na najbliższej sesji.
  4. Procedurę odwołania sołtysa prtzeprowadza się wg zasad określonych w niniejszym Statucie dla wyboru sołtysa stosując je odpowiednio.
  5. Wniosek o odwołanie członka rady sołeckiej składa się na ręce sołtysa; wyznacza on termin zebrania wiejskiego, na którym wniosek ma być rozpatrzony powiadamiając o tym fakcie Burmistrza Gminy i Miasta Szubin.
  6. Procedurę odwołania członka rady sołeckiej przeprowadza się zgodnie z zasadami niniejszego Statutu określonymi dla wyboru członków rady sołeckiej stosując je odpowiednio.

     § 27. 1. Jeżeli w trakcie kadencji zajdzie potrzeba wyboru sołtysa i rady sołeckiej lub członka rady sołeckiej zebranie wyborcze dla wyboru sołtysa i rady sołeckiej zwołuje się na zasadach określonych wyżej w niniejszym Statucie.
  2. W przypadku przeprowadzenia wyborów członka rady sołeckiej w czasie kadencji, zebranie zwołuje sołtys powiadamiając o terminie wyboru Burmistrza Gminy i Miasta Szubin.
Przepisy Statutu stosuje się odpowiednio.

Rozdział VI
Majątek sołectwa i jego finanse

     § 28. Sołectwo nie tworzy własnego budżetu. Zakres uprawnień do prowadzenia gospodarki finansowego sołectwa ustala się w ramach budżetu gminy uchwalonego przez Radę Miejską w Szubinie.

Rozdział VII
Postanowienia końcowe

     § 30. Zmiany Statutu dokonuje Rada Miejska w trybie przewidzianym dla jego uchwalenia.

     § 31. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko - Pomorskiego.



Uzasadnienie

     Z inicjatywy mieszkańców sołectwa Wolwark Rada Miejska w drodze uchwały Nr IV/36/03 z dnia 13 lutego 2003r. w sprawie podziału sołectwa Wolwark (Dz. Urz. Woj. Kuj.-Pom. Nr 25, poz. 514) dokonała podziału tego sołectwa, w wyniku którego powstały sołectwo Wolwark oraz sołectwo Pińsko.
     Zgodnie z art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 8 ,marca 1990r. o samorządzie gminnym "organizację i zakres działania jednostek pomocniczych określa rada gminy odrębnym statutem po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami".
     Uchwała w sprawie uchwalenia statutu sołectwa Pińsko określa nazwę i obszar sołectwa, zasady i tryb wyborów organów sołectwa Pińsko, organizację i zadania organów sołectwa, zakres zadań przekazanych jednostce przez gminę, zakres i formy kontroli oraz nadzoru organów gminy nad działalnością sołectwa.
     Powyższy statut uzyskał pozytywną opinię mieszkańców sołectwa Pińsko.
     W związku z powyższym podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia Statutu sołectwa Pińsko jest w pełni uzasadnione i celowe.


Szubin, dnia 21 maja 2003r.
PK

pobierz treść uchwały w formie zeskanowanej (262kB) pdf

metryczka


Opublikował: Katarzyna Markowska (24 czerwca 2003, 10:06:48)

Ostatnia zmiana: Katarzyna Markowska (5 stycznia 2004, 13:03:37)
Zmieniono: aktualizacja pliku do pobrania

rejestr zmian tej informacji »


Liczba odsłon: 1470