Zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych
I. Wymagane dokumenty:
73816400010000050520000024
IV. Sposób załatwienia sprawy:
V. Komórka odpowiedzialna:
poniedziałek, środa, czwartek, piątek w godz. 7:30 – 15:30
wtorek od godz. 7:30 do godz. 17:30
VI. Tryb odwoławczy:
VII. Podstawa prawna:
VIII. Dodatkowe informacje:
- sprzedaży i podawania napojów alkoholowych z naruszeniem zakazów;
- nieprzestrzegania określonych w ustawie warunków sprzedaży napojów alkoholowych;
- powtarzającego się co najmniej dwukrotnie w okresie 6 miesięcy, w miejscu sprzedaży lub najbliższej okolicy, zakłócania porządku publicznego w związku ze sprzedażą napojów alkoholowych przez dany punkt sprzedaży, gdy prowadzący ten punkt nie powiadamia organów powołanych do ochrony porządku publicznego,
- wprowadzenia do sprzedaży napojów alkoholowych pochodzących z nielegalnych źródeł,
- przedstawienia fałszywych danych w oświadczeniu o wartości sprzedaży napojów alkoholowych,
- popełnienia przestępstwa w celu osiągnięcia korzyści majątkowej przez osobę odpowiedzialną za działalność przedsiębiorcy posiadającego zezwolenie,
- orzeczenia, wobec przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną albo wobec osoby odpowiedzialnej za działalność przedsiębiorcy posiadającego zezwolenie, zakazu prowadzenia działalności gospodarczej objętej zezwoleniem.
b) dokonania opłaty w wysokości określonej w art. 111 ust. 2 i 5 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2016r. Poz. 487 ze zm.)
- Wniosek o wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych o zawartości do 4,5% alkoholu oraz na piwo:
Pobierz - wzór wniosku (8kB)
- Wniosek o wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych o zawartości powyżej 4,5% do 18 % alkoholu (z wyjątkiem piwa):
Pobierz - wzór wniosku (8kB)
- Wniosek o wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych o zawartości powyżej 18 % alkoholu:
Pobierz - wzór wniosku (8kB)
- Wniosek o likwidację punktu sprzedaży:
- Obowiązek informacyjny:
- Do wniosku o wydanie zezwolenia należy dołączyć następujące dokumenty:
- dokument potwierdzający tytuł prawny wnioskodawcy do lokalu stanowiącego punkt sprzedaży napojów alkoholowych,
- pisemną zgodę właściciela, użytkownika, zarządcy lub administratora budynku, jeżeli punkt sprzedaży będzie zlokalizowany w budynku mieszkalnym wielorodzinnym,
- decyzję właściwego państwowego
inspektora sanitarnego o zatwierdzeniu zakładu, o której mowa w art. 65 ust.1
pkt 2 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia
(tj. Dz. U. z 2020, poz. 2021 ze zm.).
- 525,00 zł na sprzedaż napojów zawierających do 4,5% alkoholu oraz piwa,
- 525,00 zł na sprzedaż napojów alkoholowych zawierających powyżej 4,5% do 18% alkoholu /z wyjątkiem piwa/,
- 2100,00 zł na sprzedaż napojów zawierających powyżej 18% alkoholu.
- Opłaty za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych wnosi się na rachunek gminy, przed wydaniem zezwolenia.
- Przedsiębiorcy, prowadzący sprzedaż napojów alkoholowych w roku poprzednim, są obowiązani do złożenia do dnia 31 stycznia, pisemnego oświadczenia o wartości sprzedaży poszczególnych rodzajów napojów alkoholowych w punkcie sprzedaży w roku poprzednim.
- Wartość sprzedaży należy obliczać oddzielnie dla każdego rodzaju napojów alkoholowych. Wartość sprzedaży – to kwota należna sprzedawcy za sprzedane napoje alkoholowe, z uwzględnieniem podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowego. W przypadku gdy wartość ta przekroczy:
- 37.500 zł dla napojów alkoholowych o zawartości do 4,5% alkoholu oraz piwa - przedsiębiorca wnosi opłatę w wysokości 1,4% ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim,
- 37.500 zł dla napojów alkoholowych o zawartości od 4,5% do 18% alkoholu (z wyjątkiem piwa) - przedsiębiorca wnosi opłatę w wysokości 1,4% ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim,
- 77.000zł dla napojów alkoholowych o
zawartości powyżej 18% alkoholu - przedsiębiorca wnosi opłatę w wysokości 2,7%
ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim.
- Opłata o której mowa wyżej wnoszona jest na rachunek gminy w każdym roku kalendarzowym objętym zezwoleniem w trzech równych ratach w terminach : do 31 stycznia, 31 maja, 30 września danego roku kalendarzowego. Opłaty wnosi się na konto:
73816400010000050520000024
- W roku nabycia zezwolenia lub utraty jego ważności opłaty dokonuje się w wysokości proporcjonalnej do okresu ważności zezwolenia:
- przed odbiorem, od dnia ważności zezwolenia do dnia 31 grudnia danego roku,
- w roku utraty
ważności zezwolenia: od dnia 1 stycznia danego roku do dnia jego ważności.
- Jeżeli wartość sprzedaży, w roku poprzednim nie przekroczyła wskazanych wyżej wielkości opłata obliczana jest tak jak dla przedsiębiorców rozpoczynających sprzedaż napojów alkoholowych.
- W terminie do 2 miesięcy.
IV. Sposób załatwienia sprawy:
- Wypełniony i podpisany wniosek należy złożyć w Urzędzie Miejskim w Szubinie, ul. Kcyńska 12 – Biuro Obsługi Klienta, pok. nr 12.
V. Komórka odpowiedzialna:
- Urząd Miejski w Szubinie, ul. Kcyńska 12
poniedziałek, środa, czwartek, piątek w godz. 7:30 – 15:30
wtorek od godz. 7:30 do godz. 17:30
VI. Tryb odwoławczy:
- Na postanowienie Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych dotyczące zgodności lokalizacji punktu sprzedaży z uchwałami Rady Miejskiej w Szubinie przysługuje stronie zażalenie, które wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego (SKO) w Bydgoszczy za pośrednictwem tejże komisji, w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.
- Od
wydanej decyzji przysługuje stronie odwołanie do SKO w Bydgoszczy za
pośrednictwem Burmistrza Szubina, w terminie 14 dni od daty jej doręczenia.
VII. Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tj. Dz. U. z 2019 r., poz. 2277 ze zm.),
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tj. Dz. U. z 2020 r., poz. 256 ze zm.).
VIII. Dodatkowe informacje:
- Sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu i poza miejscem sprzedaży może być prowadzona tylko na podstawie zezwolenia wydanego przez burmistrza, właściwego ze względu na lokalizację punktu sprzedaży, po uzyskaniu pozytywnej opinii gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych o zgodności lokalizacji punktu sprzedaży z uchwałami rady gminy, wydanej w formie postanowienia, na które stronie służy zażalenie,
- Zezwolenia alkoholowe wydaje się na podstawie pisemnego wniosku przedsiębiorcy, oddzielnie na następujące rodzaje napojów alkoholowych:
- do 4,5% zawartości alkoholu oraz na piwo,
- powyżej 4,5% do 18% zawartości alkoholu (z wyjątkiem piwa),
- powyżej 18% zawartości alkoholu.
- Zezwolenia, o których mowa wyżej wydaje się na czas oznaczony, nie krótszy niż 4 lata w przypadku sprzedaży napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży i nie krótszy niż 2 lata w przypadku napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży.
- Na sprzedaż napojów alkoholowych przedsiębiorcom posiadającym już zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych oraz jednostkom Ochotniczych Straży Pożarnych mogą być wydawane jednorazowe zezwolenia.
- Przedsiębiorcom, których działalność polega na organizacji przyjęć, zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych mogą być wydawane na okres do dwóch lat.
- Warunkiem prowadzenia sprzedaży napojów alkoholowych do spożycia w miejscu lub poza miejscem sprzedaży jest:
- posiadanie zezwolenia,
- wniesienie opłaty,
- zaopatrywanie się w napoje alkoholowe u producentów i przedsiębiorców posiadających odpowiednie zezwolenie na sprzedaż hurtową napojów alkoholowych,
- w terminach do dnia 1 lutego, 1 czerwca, 1 października każdego roku kalendarzowego objętego zezwoleniem, okazanie przedsiębiorcy zaopatrującemu dany punkt sprzedaży napojów alkoholowych odpowiedniego dowodu potwierdzającego dokonanie opłaty,
- posiadanie tytułu prawnego do korzystania z lokalu, stanowiącego punkt sprzedaży,
- wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie objętym zezwoleniem tylko przez przedsiębiorcę w nim oznaczonego i wyłącznie w miejscu wymienionym w zezwoleniu,
- zgłaszanie organowi zezwalającemu zmian stanu faktycznego i prawnego, w stosunku do danych zawartych w zezwoleniu,
- prowadzenie sprzedaży w punkcie sprzedaży spełniającym wymogi określone przez radę gminy,
- przestrzeganie innych zasad i
warunków określonych przepisami prawa.
- Zezwolenie cofa się w przypadku:
- nieprzestrzegania określonych w ustawie zasad sprzedaży napojów
alkoholowych, w tym:
- sprzedaży i podawania napojów alkoholowych z naruszeniem zakazów;
- nieprzestrzegania określonych w ustawie warunków sprzedaży napojów alkoholowych;
- powtarzającego się co najmniej dwukrotnie w okresie 6 miesięcy, w miejscu sprzedaży lub najbliższej okolicy, zakłócania porządku publicznego w związku ze sprzedażą napojów alkoholowych przez dany punkt sprzedaży, gdy prowadzący ten punkt nie powiadamia organów powołanych do ochrony porządku publicznego,
- wprowadzenia do sprzedaży napojów alkoholowych pochodzących z nielegalnych źródeł,
- przedstawienia fałszywych danych w oświadczeniu o wartości sprzedaży napojów alkoholowych,
- popełnienia przestępstwa w celu osiągnięcia korzyści majątkowej przez osobę odpowiedzialną za działalność przedsiębiorcy posiadającego zezwolenie,
- orzeczenia, wobec przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną albo wobec osoby odpowiedzialnej za działalność przedsiębiorcy posiadającego zezwolenie, zakazu prowadzenia działalności gospodarczej objętej zezwoleniem.
- Przedsiębiorca, któremu cofnięto zezwolenie, może wystąpić z wnioskiem o ponowne wydanie zezwolenia nie wcześniej niż po upływie 3 lat od dnia wydania decyzji o jego cofnięciu. Zezwolenie alkoholowe wygasa w przypadku:
- likwidacji punktu sprzedaży,
- upływu terminu ważności zezwolenia,
- zmiany rodzaju działalności punktu sprzedaży,
- zmiany składu osobowego wspólników spółki cywilnej,
- niedopełnienia w terminach obowiązku:
b) dokonania opłaty w wysokości określonej w art. 111 ust. 2 i 5 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2016r. Poz. 487 ze zm.)
- W przypadku, o którym mowa w pkt 5 lit. a, zezwolenie wygasa z upływem 30 dni od dnia terminu dopełnienia obowiązku złożenia oświadczenia, o którym mowa w art. 111 ust. 4, jeżeli przedsiębiorca w terminie 30 dni od dnia upływu terminu do dokonania czynności określonej w pkt 5 lit. a nie złoży oświadczenia wraz z jednoczesnym dokonaniem opłaty dodatkowej w wysokości 30 % opłaty określonej w art. 111 ust. 2.
- W przypadku, o którym mowa w pkt 5 lit. b, zezwolenie wygasa z upływem 30 dni od dnia upływu terminu dopełnienia obowiązku dokonania opłaty w wysokości określonej w art. 111 ust. 2 i 5, jeżeli przedsiębiorca w terminie 30 dni od dnia upływu terminu do dokonania czynności określonej w pkt 5 lit. b nie wniesie raty opłaty określonej w art. 111 ust. 2 albo 5, powiększonej o 30 % tej opłaty.
- Przedsiębiorca, którego zezwolenie wygasło z powodu niezłożenia oświadczenia lub niedokonania opłaty może wystąpić z wnioskiem o wydanie nowego zezwolenia nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od dnia wydania decyzji o wygaśnięciu zezwolenia.
- Przedsiębiorcy podający lub sprzedający różne mieszaniny napojów alkoholowych na podstawie posiadanych receptur, z wykorzystaniem napojów zawierających powyżej 18% alkoholu, są obowiązani do posiadania zezwolenia na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych o zawartości powyżej 18% alkoholu.
- Przedsiębiorcom, których działalność polega na organizacji przyjęć, zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych mogą być wydawane na okres do dwóch lat.
- Opłatę pobiera się tak jak podana wyżej w haśle „opłaty za korzystanie z zezwoleń alkoholowych dla osób rozpoczynających działalność gospodarczą”
- Na wniosek przedsiębiorcy, którego zezwolenie wygasło organ zezwalający może wydać zezwolenie z określeniem terminu na wyprzedaż posiadanych, zinwentaryzowanych zapasów napojów alkoholowych. Termin określony w zezwoleniu na wyprzedaż nie może być dłuższy niż 6 miesięcy od dnia wygaśnięcia zezwolenia.
- Opłata za wydanie zezwolenia na wyprzedaż posiadanych, zinwentaryzowanych zapasów napojów alkoholowych, wnoszona na rachunek gminy wynosi:
- 1,4% wartości sprzedaży zinwentaryzowanych napojów zawierających do 4,5% alkoholu oraz piwa;
- 1,4% wartości sprzedaży zinwentaryzowanych napojów zawierających powyżej 4,5% do 18% alkoholu ( z wyjątkiem piwa);
- 2,7% wartości sprzedaży
zinwentaryzowanych napojów zawierających powyżej 18% alkoholu.
- Przedsiębiorca, który otrzymał zezwolenie na wyprzedaż posiadanych, zinwentaryzowanych zapasów napojów alkoholowych , może wystąpić z wnioskiem o wydanie nowego zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych nie wcześniej niż po upływie 12 miesięcy od dnia upływu terminu ważności w/w zezwolenia.
metryczka
Wytworzył: Milena Musielska (3 lutego 2021)
Opublikował: Milena Musielska (3 lutego 2021, 13:44:48)
Ostatnia zmiana: Joanna Morawska (4 lutego 2021, 09:09:52)
Zmieniono: zmiana danych
rejestr zmian tej informacji »
Liczba odsłon: 325