Protokół Nr 11/11


Protokół Nr 11/11
z posiedzenia Komisji Rolnictwa, Ochrony Środowiska,
Handlu i Usług Rady Miejskiej w Szubinie
z dnia 24 października 2011 r.


Dnia 24 października 2011 r. w Urzędzie Miejskim w Szubinie, w biurze nr 35 przy ul. Kcyńskiej 12, w godzinach od 10:00 do 12:55 odbyło się posiedzenie Komisji Rolnictwa, Ochrony Środowiska, Handlu i Usług Rady Miejskiej w Szubinie.

Tematem posiedzenia było:
  1. Zajęcie stanowiska w sprawie wniosków do projektu uchwały budżetowej na 2012 rok.
  2. Wyrażenie opinii o sprawozdaniu z realizacji Planu gospodarki odpadami dla gminy i miasta Szubin za lata 2009 – 2010.
  3. Omówienie materiałów sesyjnych.
  4. Sprawy bieżące.

Członkowie komisji o posiedzeniu zostali poinformowani pisemnym zawiadomieniem. Zawiadomienie stanowi załącznik nr 1 do protokołu.

Lista obecności członków komisji stanowi załącznik nr 2 do protokołu.
Lista obecności zaproszonych gości stanowi załącznik nr 3 do protokołu.

Protokolantem na posiedzeniu komisji była pani Izabela Mężykowska – pracownik Wydziału Organizacyjnego Urzędu Miejskiego w Szubinie.

Przewodniczący komisji pan Roman Danielewski przywitał wszystkich serdecznie i rozpoczął posiedzenie komisji od omówienia punktu drugiego porządku posiedzenia, tj. wyrażenia opinii o sprawozdaniu z realizacji Planu gospodarki odpadami dla gminy i miasta Szubin za lata 2009 – 2010.
Pan Danielewski poprosił panią Iwonę Kubiak – Naczelnika Wydziału Ochrony Środowiska i Rolnictwa Urzędu Miejskiego w Szubinie o przedstawienie sprawozdania.
Głos zabrała pani Kubiak i powiedziała, że celem sprawozdania jest przedstawienie stopnia realizacji założeń przyjętych w Planie Gospodarki Odpadami dla Gminy i Miasta Szubin na lata 2008-2011 z perspektywą na lata 2012-2015 podjętym Uchwałą Nr XLI/311/2009 Rady Miejskiej w Szubinie z dnia 29 października 2009 r. w sprawie uchwalenia „Programu Ochrony Środowiska wraz z Planem Gospodarki Odpadami dla Gminy i Miasta Szubin na lata 2008-2011 z perspektywą na lata 2012-2015”. Sprawozdanie zawiera informacje dotyczące realizacji zadań przyjętych w gminnym planie gospodarki odpadami, który stanowi jeden z elementów planu szczebla powiatowego, wojewódzkiego i krajowego systemu gospodarki odpadami w Polsce. Zakres objęty sprawozdaniem zgodnie z art. 15 ust. 7a ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach, dotyczy odpadów komunalnych powstających na obszarze gminy Szubin z uwzględnieniem odpadów ulegających biodegradacji oraz odpadów niebezpiecznych zawartych w odpadach komunalnych. W sprawozdaniu ujęto te grupy odpadów, których unieszkodliwieniem zajmuje się Gmina. Sprawozdanie stanowi załącznik nr 4 do protokołu.
Komisja wyraziła pozytywną opinię w sprawie sprawozdania z realizacji Planu gospodarki odpadami dla gminy i miasta Szubin za lata 2009 – 2010. Ponadto komisja stwierdziła, że dobrze jest, gdy raz na jakiś czas dokonywane są zbiórki starego sprzętu AGD i RTV oraz, że w różnych miejscach znajdują się pojemniki na zużyte baterie.
Pozostając przy głosie pani Kubiak przedstawiła uzasadnienie do projektu uchwały w sprawie wniesienia składników majątkowych mienia komunalnego w drodze aportu do Komunalnego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. z siedzibą w Szubinie. Powiedziała, że wnioskiem z dnia 7 października 2010 r. KPWiK Sp. z o.o. w Szubinie zwróciło się z prośbą do Burmistrza Szubina o dokonanie wyceny i wniesienia w formie aportu nieruchomości oznaczonej nr ewidencyjnym 126/21, położonej w obrębie Szubin-miasto wraz z obiektami oczyszczalni ścieków w Szubinie. Przedsiębiorstwo ma zamiar przystąpić do przebudowy i rozbudowy oczyszczalni ścieków w Szubinie zlokalizowanej przy ul. Powstańców Wielkopolskich nr 82. Przejęcie aportem wskazanych obiektów umożliwi Komunalnemu Przedsiębiorstwu Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. w Szubinie pozyskanie odpowiednich funduszy i wykonanie niezbędnych zadań zmierzających do poprawy pracy oczyszczalni ścieków w Szubinie.
Uwag komisji w tym temacie nie było.

Następnie komisja przeprowadziła dyskusję w sprawie projektu uchwały dotyczącego obniżenia średniej ceny skupu 1 q żyta dla potrzeb obliczenia podatku rolnego na obszarze Gminy Szubin na 2012 rok.
Przewodniczący komisji kończąc dyskusję powiedział, że zgodnie z komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 19 października 2011 r. średnia cena skupu żyta za okres pierwszych trzech kwartałów 2011 r. wynosi 74,18 zł za 1 dt żyta. W roku ubiegłym, cena wynosiła 37,64 zł za 1 dt. Burmistrz Szubina zaproponował 55 zł za 1 q żyta. Komisja proponuje średnią cenę skupu 1 q żyta w wysokości 50 zł i takie stanowisko przedstawi na sesji rady.

Następnie pan Danielewski poprosił zastępcę burmistrza o przedstawienie pokrótce projektów uchwał przygotowanych na najbliższą sesję rady.
Głos zabrał pan Mariusz Piotrkowski i w pierwszej kolejności omówił projekt uchwały w sprawie określenia rocznych stawek podatku od nieruchomości na 2012 rok. Powiedział, że stawki podatku od nieruchomości zawarte w § 1 projektu uchwały zostały uchwalone zgodnie z zapisem art. 5 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych z uwzględnieniem ograniczeń zawartych w obwieszczeniu Ministra Finansów z dnia 19 października 2011 r. w sprawie górnych granic stawek kwotowych podatków i opłat lokalnych w 2012 r. Wysokość rocznych stawek podatku od nieruchomości położonych na terenie Gminy Szubin na 2012 rok kształtuje się w sposób następujący:
1. od gruntów:
- związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej bez względu na sposób zakwalifikowania w ewidencji gruntów i budynków 0,70 zł od 1 m2 powierzchni,
- pod jeziorami, zajętych na zbiorniki wodne, retencyjne lub elektrowni wodnych 4,33 zł od 1 ha powierzchni,
- pozostałych, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego 0,30 zł od 1 m2 powierzchni,
2. 2. od budynków lub ich części:
- mieszkalnych 0,70 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej,
- związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej 20,70 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej,
- zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie obrotu kwalifikowanym materiałem siewnym 9,50 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej,
- związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych w rozumieniu przepisów o działalności leczniczej, zajętych przez podmioty udzielające tych świadczeń 4,15 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej,
- pozostałych, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego 6,26 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej,
3. od budowli 2% ich wartości.
Radny Wolnik zwrócił uwagę na bardzo wysoką stawkę podatku od budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej tj. kwota 20,70 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej.

Następnie pan Piotrkowski przedstawił projekt uchwały dotyczący określenia rocznych stawek podatku od środków transportowych na 2012 rok. Powiedział, że stawki podatku od środków transportowych zostały określone zgodnie z zapisem art. 10, ust. 1 – 2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych z uwzględnieniem ograniczeń zawartych w Obwieszczeniu Ministra Finansów z dnia 19 października 2011 r. w sprawie wysokości górnych stawek kwotowych w podatkach i opłatach lokalnych oraz w obwieszczeniu Ministra Finansów z dnia 20 października 2011 r. w sprawie stawek podatku od środków transportowych obowiązujących w 2012 r. Przedmiotowe stawki podatku od środków transportowych wzrosły średnio o 4,20 % w stosunku do roku 2011.

Kolejny omawiany projekt uchwały dotyczył wprowadzenia opłaty od posiadania psów, określenia wysokości stawki, zasad ustalania i poboru oraz terminu płatności tej opłaty. Pan Piotrkowski powiedział, że burmistrz proponuje stawkę 50 zł za psa bez względu na posiadany przez podatnika tytuł prawny do nieruchomości i miejsce jej położenia.
Po przeprowadzeniu dyskusji w tym temacie przewodniczący komisji pan Danielewski powiedział, że komisja proponuje opłatę za psa dla osób fizycznych mieszkających na obszarze wiejskim w kwocie 25 złotych od jednego psa, za drugiego i każdego następnego psa w kwocie 50 złotych. Natomiast dla osób fizycznych mieszkających na terenie miasta Szubina w kwocie 50 złotych od jednego i każdego następnego psa. Dodał, że w przekonaniu komisji, nie można porównywać wsi do miasta. Pies na wsi spełnia inne zadanie, niż pies w mieście.

W tym miejscu na posiedzenie komisji dołączył Burmistrz Szubina.
Przewodniczący komisji zapytał burmistrza o złożone propozycje do projektu budżetu na nowy rok. Burmistrz odpowiedział, że wniosków jest dużo. Będą one rozpatrywane w listopadzie br. i wnioskodawca zostanie powiadomiony o ostatecznej decyzji.
Pozostając przy głosie Burmistrz Szubina wyjaśnił cel podjęcia 10 uchwał w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz odpowiedział na wątpliwości radnych dotyczące stawek podatków.
W dalszej części posiedzenia komisja dyskutowała na różne tematy. Została poruszona sprawa drogi w Małych Rudach i trasy S-5. Poza tym dyskutowano o systemie oświaty i środkach finansowych przeznaczanych na edukację.

Na posiedzenie komisji dołączyła pani Wioletta Martek – Skarbnik Gminy i wręczyła radnym najnowsze zmiany do projektu uchwały budżetowej. Powiedziała, że Wojewoda Kujawsko-Pomorski decyzją nr WFB.I.3120.61.2011 z dnia 10 października 2011 roku zwiększył plan dotacji celowych na 2011 rok w dziale edukacyjna opieka wychowawcza w rozdziale 85415 § 2030 o kwotę 317 981 zł, z tego:
- o kwotę 5 493 zł na dofinansowanie zakupu podręczników dla uczniów w ramach Rządowego programu pomocy uczniom w 2011 roku "Wyprawka szkolna"; 
- o kwotę 306 488 zł na dofinansowanie świadczeń pomocy materialnej dla uczniów o charakterze socjalnym zgodnie z art. 90 d i art.90 e ustawy o systemie oświaty; 
- o kwotę 6 000 zł na wypłatę jednorazowych zasiłków losowych dla dzieci i uczniów na cele edukacyjne w ramach Rządowego programu pomocy dzieciom i uczniom w formie zasiłku losowego na cele edukacyjne w 2011 roku. 
Wojewoda Kujawsko-Pomorski decyzją nr WFB.I.3120.62.2011 z dnia 14 października 2011 roku zwiększył plan dotacji celowych na 2011 rok w dziale pomoc społeczna, rozdział 85214 § 2030 o kwotę 14 099 zł na dofinansowanie wypłat zasiłków okresowych w części gwarantowanej z budżetu państwa. Ponadto Wojewoda zmniejszył plan dotacji w dziale pomoc społeczna rozdział 85213 § 2030 o kwotę 2 364 zł w oparciu o analizę wydatków w roku bieżącym. Dokonano zwiększenia planu dochodów i wydatków:
- w rozdziale 80148 o kwotę 20 000 zł w związku ze zwiększoną liczbą dzieci objętych dożywianiem w szkołach;
- w rozdziale 75618 § 0480 o kwotę 59 067 zł z przeznaczeniem na realizację dodatkowych zadań z Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Przeciwdziałania Narkomanii w roku 2011.
Po stronie dochodów budżetowych dokonano zmniejszenia dochodów majątkowych w rozdziale 70005 § 0770 o kwotę 1 295 zł oraz zwiększenia z tytułu sprzedaży majątku w rozdziale 90095 § 0870. Dokonano przeniesienia z rozdziału 75616 § 0360 z podatku od spadków i darowizn kwoty 35 400 zł do rozdziału 75615 § 0330 i 0340 w celu urealnienia wykonania planu dochodów. Dokonano następujących przeniesień po stronie wydatków:
- w rozdziale 75108 wybory do Sejmu i Senatu dokonano przeniesień między paragrafami 4110, 4120, 4170, 4210, 4410 w celu prawidłowej realizacji zadań;
- w dziale 852 opieka społeczna dokonano przeniesień między paragrafami w rozdziałach 85202, 85219, 85228 na kwotę 80 000 zł;
- z rozdziału 85415 § 3110 przeniesiono kwotę 6 544 zł do rozdziału 85215 § 3110 na dodatki mieszkaniowe;
- w rozdziale 70095 pozostała działalność w dziale gospodarka mieszkaniowa przeniesiono z § 4270 do § 4170 kwotę 1 330 zł w celu zawarcia umowy o dzieło na przestawienie pieca kaflowego, do § 4210 kwotę 8 000 zł na zakup opału do kotłowni lokalnej przy ul. Kościuszki 18 w Szubinie i do § 4260 kwotę 30 000 zł na zakup energii;
- w rozdziale 75412 ochotnicze straże pożarne przeniesiono z § 4260 i z § 4270 do § 4210 kwotę 4 000 zł w celu zakupu paliwa do do pojazdów pożarniczych biorących udział w akcjach ratowniczo-gaśniczych;
- w rozdziale 60016 § 6050 przeniesiono zadaniowo kwotę 100 000zł z inwestycji "Remont połączenia drogowego drogi powiatowej nr 1950", która w bieżącym roku nie zostanie zrealizowana, na nowe zadanie pn. "Modernizacja ulicy Gen. J. Dąbrowskiego w Szubinie- etap I".
Pytań radnych nie było.

Po wyczerpaniu porządku posiedzenia przewodniczący komisji pan Roman Danielewski podziękował wszystkim za przybycie i zakończył spotkanie.
Na tym protokół zakończono.



Protokolant

Izabela Mężykowska
Przewodniczący Komisji

Roman Danielewski



pobierz zeskanowany protokół (1782kB) pdf

metryczka


Wytworzył: Roman Danielewski (13 grudnia 2011)
Opublikował: Michał Moniak (14 grudnia 2011, 07:49:18)

Ostatnia zmiana: Michał Moniak (14 grudnia 2011, 09:01:15)
Zmieniono: dodano tekst

rejestr zmian tej informacji »


Liczba odsłon: 554