Protokół Nr 42/10


Protokół Nr 42/10
z posiedzenia Komisji Oświaty Kultury Sportu
Zdrowia i Opieki Społecznej
z dnia 24 sierpnia 2010 r.


Dnia 24 sierpnia 2010 r. w Urzędzie Miejskim w Szubinie przy ul. Kcyńskiej 12, w sali nr 35, od godz. 15:15 do godz. 17:05 odbyło się posiedzenie Komisji Oświaty Kultury Sportu Zdrowia i Opieki Społecznej.

Tematem posiedzenia było:
  1. Informacja o stanie przygotowań placówek oświatowych do roku szkolnego 2010/2011.
  2. Omówienie uchwały w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczenia dotacji dla przedszkoli niepublicznych w Gminie Szubin.
  3. Omówienie materiałów sesyjnych.
  4. Sprawy bieżące.


Lista obecności członków komisji stanowi załącznik nr 1 do protokołu.
Lista obecności zaproszonych gości stanowi załącznik nr 2 do protokołu.

Protokolantem na posiedzeniu Komisji była pani Izabela Mężykowska – pracownik Wydziału Organizacyjnego Urzędu Miejskiego w Szubinie.

Przewodniczący Komisji pan Stanisław Wypych rozpoczął spotkanie od przywitania zaproszonych gości, członków komisji i redaktora gazety Pałuki Pana Remigiusza Konieczki.

Następnie Przewodniczący Komisji poprosił pana Marka Nowickiego – Dyrektora Miejskiego Zespołu Oświaty w Szubinie o przedstawienie informacji o stanie przygotowań placówek oświatowych do roku szkolnego 2010/2011.
Informacja stanowi załącznik nr 3 do protokołu. Na zakończenie swojego wystąpienia pan Dyrektor dodał jeszcze, że pomieszczenia na gabinety stomatologiczne zostały przygotowane w Zespole Szkół w Szubinie oraz w Gimnazjum nr 1. Przy czym uczniowie będą obsługiwani przez stomatologa od stycznia 2011 r.
Przewodniczący Komisji zapytał, czy są pytania do pana Dyrektora odnośnie przedstawionej informacji.
W tym miejscu do Dyrektora zwróciła się radna Hanna Adamczewska i wyraziła swoje zadowolenie z powodu wygrania przetargu na przewóz dzieci do szkół przez tych samych przewoźników, co w zeszłym roku.
Po tej wypowiedzi głos zabrał radny Wypych i zapytał, na jakim etapie jest budowa sali gimnastycznej w Rynarzewie.
Dyrektor Nowicki odparł, ”całość sali będzie oddana zgodnie z umową do 2011 roku. Natomiast łącznik będzie zrobiony do 15 września br. Na korytarzach i w łazienkach położone są płytki, pomalowano sufity, wiszą już lampy. Rozpoczęto układanie powierzchni poliuretanowej na boisku wielofunkcyjnym. W czwartek ma przyjechać brama. Inwestycja nadal trwa. Do końca września powinno być wszystko zrealizowane”.
Następnie pan Wypych zapytał, jak wyglądał w tym roku nabór dzieci do oddziałów przedszkolnych w szkołach.
Dyrektor Marek Nowicki odpowiedział, że „nabór przebiegał bez żadnych problemów. Mamy 42 dzieci w SP nr 2 w Szubinie, które tworzą dwa oddziały oraz 68 dzieci, które tworzą trzy oddziały w SP nr 1 w Szubinie”.
Radna Adamczewska zapytała jeszcze, jak wygląda sytuacja jeżeli chodzi o wykonanie placu zabaw dla dzieci przy SP nr 1 i 2 w Szubinie.
Dyrektor Marek Nowicki odpowiedział, że firmy złożyły oferty. Dokumenty zostały przeanalizowane przez komisję przetargową. Zostanie wybrana najkorzystniejsza oferta.
Na tym temat zakończono.


Następnie Przewodniczący Komisji poprosił pana Marka Nowickiego o przedstawienie uzasadnienia do projektu uchwały w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji dla przedszkoli niepublicznych w Gminie Szubin. Pan Dyrektor Nowicki powiedział, że uchwała ta funkcjonuje od 2007 r. ale jest w niej nieścisłość w datach. Chodzi o to, żeby były zgodne terminy w uchwale i w jego załączniku, gdzie do tej pory były one inne.
Pytań radnych nie było.
Pozostając przy głosie pan Nowicki przystąpił do omówienia projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie umowy o współpracy z Urzędem Marszałkowskim Województwa Kujawsko – Pomorskiego. Powiedział, że w związku z ogłoszonym przez Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko – Pomorskiego projektem pt. „Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I – III szkół podstawowy w Województwie Kujawsko – Pomorskim” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki poddziałania 9.1.2 Wyrównanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszenie różnic w jakości usług edukacyjnych, gmina Szubin zamierza przystąpić do realizacji w/w projektu, a do tego potrzebna jest zgoda Rady na zawarcie umowy o współpracy z Urzędem Marszałkowskim Województwa Kujawsko – Pomorskiego.
Pytań radnych w tym temacie nie było. Rozmowę dotyczącą spraw oświatowych zakończono.


Następnie Przewodniczący Komisji pan Stanisław Wypych poprosił panią Wiolettę Martek – Skarbnik Gminy o omówienie informacji z wykonania budżetu Gminy Szubin za I półrocze 2010 r.
Tu radna Adamczewska zauważyła, że członkowie komisji mieli możliwość wcześniejszego zapoznania się z treścią w/w informacji i wobec powyższego zaproponowała, żeby ominąć zbędną dyskusję. Jednocześnie zapytała panią Skarbnik, co ją najbardziej niepokoi w informacji z wykonania budżetu gminy Szubin za I półrocze 2010 r.
Pani Martek odparła, że niepokoi ją mały dochód z podatku od osób fizycznych i brak sprzedaży majątku gminy. Należy zwrócić uwagę na wydatki związane z gospodarką drogową. Ponadto pani Martek wspomniała o zmianach w budżecie m.in. w paragrafie 8 projektu uchwały zmieniającej budżet.
Pytań radnych do pani Skarbnik nie było.

Wobec powyższego Przewodniczący Komisji przystąpił do omówienia kolejnego projektu uchwały, który dotyczył uchwalenia Regulaminu Zespołu Interdyscyplinarnego. W tym temacie głos zabrała pani Renata Michalak – Kierownik Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Szubinie i powiedziała, że „nowelizacja ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie wymusza pewne nowe działania w tym zakresie. Jest to powołanie zespołu interdyscyplinarnego do pracy z dzieckiem i jego rodziną. Aby można było powołać zespół, muszą być ustalone procedury powołania jego członków i zasad funkcjonowania czyli Regulaminu. Następnie Burmistrz może powołać zespół w 7- osobowym składzie. Uchwała określa właśnie te zasady. Chcemy, aby zespół podjął pracę od 1 września. Organizację techniczno – administracyjną będzie sprawował MGOPS”, zakończyła pani Michalak.

Kolejne projekty uchwał na prośbę radnego Stanisława Wypycha przedstawił Zastępca Burmistrza pan Mariusz Piotrkowski.
Odnośnie projektu uchwały o wyrażeniu zgody na nieodpłatne nabycie do zasobów Gminy Szubin nieruchomości gruntowej położonej w miejscowości Kołaczkowo pan Piotrkowski powiedział, że postępowanie w sprawie nieodpłatnego nabycia w/w nieruchomości do zasobów Gminy Szubin zostało wszczęte na wniosek Wydziału Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej UM w Szubinie. W uzasadnieniu wniosku podano, że na wydzielonej działce oznaczonej geodezyjnie nr 15/1, od wielu lat istnieje droga biegnąca wzdłuż torów kolejowych, z której korzystają mieszkańcy miejscowości Kołaczkowo i Stanisławka. Stanowi ona część dojazdu do gruntów wykorzystywanych na cele rolnicze i w zasadniczy sposób ułatwia do nich dostęp.
Odnośnie projektu uchwały o wyrażeniu zgody na zbycie nieruchomości, położonej w Szubinie przy ul. Kcyńskiej NO o wartości przekraczającej 100.000 zł. Zastępca Burmistrza powiedział że, zbycie przedmiotowej nieruchomości polegać ma na zamianie jej na działkę wydzieloną z sąsiedniej nieruchomości Firmy TOORUS przyległej bezpośrednio do pasa drogowego ulicy Kcyńskiej NO. Z uwagi na fakt, że na tej działce należącej do wspomnianej firmy gmina Szubin wybudowała kolektor ściekowy biegnący do Zalesia, właściciel cofnął ogrodzenie pozostawiając zajęty przez gminę, a jemu bezużyteczny teren. Obecnie wizualnie stanowi on część pasa drogowego. Planowana zamiana z jednej strony gminie pozwoli na prawne uregulowanie istniejącego stanu faktycznego, a właścicielowi FIRMY TOORUS w wyniku pozyskania od gminy przyległego terenu zostaną stworzone warunki do jej rozwoju poprzez możliwość rozbudowy o nowe obiekty niezbędne dla prowadzenia działalności gospodarczej.

Projekt uchwały w sprawie udzielenia pomocy rzeczowej dla gminy Gorzyce przedstawił Burmistrz Szubina pan Ignacy Pogodziński i powiedział, że mieszkańcy Gminy odpowiedzieli na apel Wójta gminy Gorzyce, która została dotknięta skutkami tegorocznej powodzi i zebrali artykuły spożywcze, chemiczne, przemysłowe oraz zboże, pasze i słomę dla zwierząt. Zwrócili się jednocześnie do Izb Rolniczych i Burmistrza Szubina o pomoc w przewiezieniu tych darów do sołectwa Zalesie Gorzyckie. Forma pomocy rzeczowej o której mowa wynika z podstawy prawnej art. 220 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Określa się wartość tej pomocy do wysokości 6.500 zł.

Kolejny omawiany przez Zastępcę Burmistrza projekt uchwały dotyczył wyrażenia zgody na nieodpłatne nabycie do zasobów Gminy Szubin nieruchomości gruntowej położonej w miejscowości Pińsko, pod budowę świetlicy wiejskiej. Pan Piotrkowski powiedział, że nieruchomość gruntowa oznaczona geodezyjnie numerem 27/28 położona w miejscowości Pińsko gmina Szubin, stanowi własność Skarbu Państwa, a wykonawcą prawa własności jest Agencja Nieruchomości Rolnych. Z uwagi na liczne postulaty mieszkańców Pińska oraz fakt, że Gmina Szubin nie posiada w tej miejscowości gruntu, który mógłby być przeznaczony na cele budowy świetlicy wiejskiej, a także lokalizacja działki numer 27/28 w bliskim sąsiedztwie terenów zabudowanych budynkami mieszkalnymi, uzasadnia wystąpienie do Agencji Nieruchomości Rolnych o nieodpłatne jej przekazanie do zasobów nieruchomości Gminy Szubin.

Kontynuując, pan Piotrkowski uzasadnił projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie przyjęcia Lokalnego Programu Rewitalizacji Miasta Szubin. Powiedział, że dnia 5 lipca 2010 roku został złożony wniosek o dofinansowanie projektu pn. „Przebudowa Rynku i przyległych ulic wraz z poprawą gospodarki wodno - ściekowej w Szubinie” w ramach Działania 7.1 Osi priorytetowej 7, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata 2007 – 2013. Projekt ten jest jednym z działań przewidzianych do realizacji w ramach przyjętego LPR-u. W trakcie formalnej oceny wniosku okazało się, że niektóre dane dotyczące projektu, zawarte w LPR nie są spójne z danymi we wniosku o dofinansowanie, w szczególności w zakresie nazwy projektu, zakresu rzeczowego, planowanych kosztów realizacji zadania oraz zabezpieczonej kwoty dofinansowania z RPO. Wynika to z faktu, że częściowo dane te zostały uszczegółowione dopiero na etapie opracowywania dokumentacji projektowej i technicznej inwestycji, czego nie można było przewidzieć w trakcie opracowywania Programu. Po naniesieniu stosownych zmian w Programie istnieje konieczność zmiany załącznika do uchwały Nr XXXIX/300/09 z dnia 27 sierpnia 2009 r. w sprawie przyjęcia Lokalnego Programu Rewitalizacji Miasta Szubin, stąd prośba o podjęcie niniejszej uchwały.

Ostatni omawiany projekt uchwały dotyczył zaciągnięcia przez Gminę Szubin zobowiązania na świadczenie usługi oświetleniowej w mieście i gminie Szubin. W tym temacie również wypowiedział się pan Piotrkowski. Powiedział, że Gmina kończy rozmowy w sprawie oświetlenia ulicznego. Otrzymaliśmy już wstępną wycenę wszystkich proponowanych przez mieszkańców naszej Gminy punktów, gdzie nie trzeba budować nowych obwodów energetycznych tzn. tam gdzie są już słupy i można na nich zawiesić lampy i gdzie można istniejące oświetlenie rozszerzyć o kilka słupów i lamp w istniejących już obwodach. Niestety przewidywany koszt realizacji wszystkich oczekiwań w tym zakresie wyniósłby łącznie ponad 5 mln. zł. Na dzień dzisiejszy nie stać Gminy na taki wydatek. W rozłożeniu na 72 raty, miesięczne koszty tego przedsięwzięcia wyniosłyby ok. 80.000,00 zł. Nasze możliwości oceniamy na ok. 43 – 44.000 zł miesięcznie, co daje kwotę łączną inwestycji 3.173.805,47 zł. W związku z powyższym zachodzi konieczność zmian zakresu rzeczowego i zmniejszenie liczby mających powstać punktów świetlnych. Propozycje przedstawione są w przekazanych materiałach. Po korekcie miałoby powstać 336 nowych punktów świetlnych (244 na istniejących słupach i 92 punkty na nowych słupach).

W sprawach bieżących głos zabrała radna Małgorzata Krall i zwróciła się z prośbą do Dyrektora Miejskiego Zespołu Oświaty pana Marka Nowickiego, aby w ramach monitoringu szkolnego, można było monitoringiem objąć centrum wsi Tur. Zaproponowała wspólne podejście do tematu i wsparcie finansowe z funduszu sołeckiego.
Dyrektor Nowicki odpowiedział, że prośba zostanie rozpatrzona i podejmie starania, żeby ten pomysł mógł być w 2011 rok zrealizowany.
Następnie głos zabrała radna Stanisława Rygielska i zapytała, czy jest szansa na poszerzenie placu przy świetlicy wiejskiej w Jarużynie.
Burmistrz Szubina odpowiedział, że jest taka możliwość, ale jest to uzależnione od woli właściciela działki sąsiedniej, który musiałby odkupić ten budynek od KPWiK w Szubinie, a następnie zamienić się z gminą. Sprawa jest w toku.
Ostatnie pytanie, które zadał pan Wypych na posiedzeniu komisji dotyczyło inwestycji drogi na osiedlu Leśnym w Szubinie.
Burmistrz Szubina odparł, że projekt, który został złożony do RPO jest już w drugiej fazie oceny. Czekamy na rozstrzygnięcie od którego uwarunkowane jest, jaką część całości inwestycji gmina będzie w stanie zrealizować (niewielką ze środków własnych, czy o dużo większym zakresie wspólnie z dofinansowaniem z Urzędu Marszałkowskiego).

Przewodniczący Komisji podziękował wszystkim za przybycie na spotkanie i zakończył posiedzenie komisji.

Na tym protokół zakończono.



Protokolant

Izabela Mężykowska
Przewodniczący Komisji

Stanisław Wypych


pobierz protokół (709kB) pdf

metryczka


Wytworzył: Stanisław Wypych (24 sierpnia 2010)
Opublikował: Michał Moniak (17 listopada 2010, 13:26:59)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 893