Protokół Nr 48/10
Protokół Nr 48/10
z posiedzenia Komisji Budżetu Finansów
i Rozwoju Gospodarczego
z dnia 4 listopada 2010 r.
Dnia 4 listopada 2010 r. w sali nr 35 Urzędu Miejskiego w Szubinie przy ul. Kcyńskiej 12, w godzinach od 9:00 do 9:45, odbyło się posiedzenie Komisji Budżetu Finansów i Rozwoju Gospodarczego Rady Miejskiej w Szubinie.
Lista obecności członków komisji stanowi załącznik nr 1 do protokołu.
Na posiedzeniu komisji obecni byli Skarbnik Gminy pani Wioletta Martek i Naczelnik Wydziału Gospodarki Przestrzennej UM w Szubinie pan Zbigniew Behnke.
Członkowie komisji o posiedzeniu zostali poinformowani telefonicznie przez pracownika biura rady panią Izabelę Mężykowską.
Tematem posiedzenia było:
- Omówienie materiałów sesyjnych.
Sprawy bieżące.
Protokolantem na posiedzeniu komisji była pani Izabela Mężykowska – pracownik Wydziału Organizacyjnego Urzędu Miejskiego w Szubinie.
Na wstępie pani Teresa Stachowiak przywitała członków komisji i zaproszonych gości. Dodała, że ponieważ radni otrzymali wcześniej projekty uchwał na sesję i zapoznali się z nimi postanowiła zająć się omawianiem materiałów pokrótce i skupić się przede wszystkim na projektach, które tematem odpowiadają zakresowi działania niniejszej komisji. Omawianie tematów rozpoczęła od projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu gminy Szubin na 2010 rok, który przedstawiła Skarbnik Gminy – pani Wioletta Martek. Pani skarbnik powiedziała, że Wojewoda Kujawsko - Pomorski zwiększył plan dotacji celowych na 2010 rok w dziale oświata i wychowanie rozdział 80195 § 2030 o kwotę 924 zł na sfinansowanie w ramach podnoszenia jakości oświaty prac komisji kwalifikacyjnych i egzaminacyjnych powołanych do rozpatrzenia wniosków nauczycieli o wyższy stopień awansu zawodowego. Wojewoda zwiększył również plan dotacji celowych na 2010 rok w dziale pomoc społeczna, rozdział 85212 § 2010 o kwotę 84 087 zł z przeznaczeniem na wypłaty świadczeń rodzinnych realizowanych na podstawie ustawy o świadczeniach rodzinnych. Ponadto dokonano przeniesienia w planie dochodów z działów i rozdziałów w związku z jego niewykonaniem, na kwotę 25 510 zł.
Dokonano zmniejszenia deficytu o kwotę 361 651 zł w związku z faktem otrzymania dotacji celowej ze środków PROW za wykonanie w zeszłym roku zadania inwestycyjnego budowa sieci wodociągowej w miejscowościach Szkocja, Wojsławiec. Zadanie to finansowane było z pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu, dlatego dotacja ta została przeznaczona na spłatę części tej pożyczki do wysokości przekazanej dotacji. Jednocześnie zmniejszono planowane przychody o kwotę 182 290 zł i zwiększono rozchody o kwotę 179 361 zł, w związku ze zmianą harmonogramu spłat pożyczki z WFOŚiGW w Toruniu.
Planowane przychody po zmianie wynoszą 12 559 767 zł, a planowane rozchody wynoszą 3 258 579 zł. Planowany deficyt po zmianie wynosi 9 301 188 zł.
Ponadto dokonano przeniesienia w planie dochodów z następujących działów i rozdziałów w związku z jego niewykonaniem na kwotę 25 510 zł:
- z działu 700 gospodarka mieszkaniowa kwotę 15 882 zł;
- z działu 710 działalność usługowa kwotę 1 000 zł;
- z rozdziału urzędy gmin 75023 kwotę 150 zł;
- z działu różne rozliczenia 758 kwotę 8 478 zł;
do następujących działów, w których wykonanie planu dochodów zostało wykonane ponad plan finansowy:
- do działu 756 dochody od osób prawnych ,od osób fizycznych i od innych jednostek nieposiadających osobowości prawnej oraz wydatki związane z ich poborem o kwotę 13.900 zł;
- do działu 900 gospodarka komunalna i ochrona środowiska o kwotę 3 700 zł;
- do działu 921 kultura i ochrona dziedzictwa narodowego o kwotę 5 000 zł;
- do działu 926 kultura fizyczna i sport o kwotę 2 910 zł.
Dokonano również przeniesień między rozdziałami w ramach wydatków wg poniższego wyszczególnienia:
1) dokonano przeniesień na kwotę 443 061 zł z następujących rozdziałów:
- infrastruktura wodociągowa i sanitacyjna 01010 § 6050 kwoty 13 061 zł;
- z rozdziału drogi publiczne gminne 60016 § 6050 kwoty 285 000 zł;
- z rozdziału gospodarka ściekowa i ochrona wód 90001 § 6050 kwoty 50 000 zł;
- z rozdziału kultura fizyczna i sport 92601 § 6050 kwoty 95 000 zł
i przeniesiono do następujących rozdziałów:
- 90001 § 6050 kwotę 150 000 zł na kanalizacje sanitarna Szubin, Wolwark, Pińsko, Zalesie na roboty dodatkowe;
- do rozdziału 80101 § 6050 kwotę 3 789 zł na opłaty związane z przebudową nieukończonej części budynku w SP w Kołaczkowie;
- do rozdziału 60016 § 4270 kwotę 60 000 zł na remont dróg gminnych;
- do rozdziału pozostała działalność 70095 do § 4260 kwotę 20 000 zł, do § 4300 kwotę 20 000 zł na opłaty związane z utrzymaniem zasobów komunalnych;
- do rozdziału 85202 § 4330 kwotę 20 000 zł na utrzymanie DPS;
- do rozdziału 85215 § 3110 kwotę 32 000 zł na dodatki mieszkaniowe;
- do rozdziału 85219 § 4410 kwotę 3 000 zł na podróże służbowe;
- do rozdziału 90003 § 4300 kwotę 50 000 zł na oczyszczanie miasta;
- do rozdziału 90095 § 4300 kwotę 33 061 zł na usługi pozostałe w zakresie gospodarki komunalnej;
- do rozdziału 90015 § 4260 kwotę 51 211 zł na oświetlenie gminy.
2) z rozdziału 90015 § 6050 przeniesiono kwotę 11 471zł do rozdziału 60016 § 4210 kwotę 3 554 zł na zakup masy bitumicznej na zimno oraz do rozdziału 90015 § 4300 kwotę 7 917 zł na przegląd oświetlenia ulicznego.
3) w dziale oświata i wychowanie 801 dokonano przeniesienia z rozdziału 80101 § 4110 i z rozdziału 80110 § 4110 kwoty 62 000 zł do rozdziału 80101 § 4210 kwotę 3 000 zł, do § 4260 kwotę 10 000 zł, do rozdziału 80103 § 4220 kwotę 7 000 zł, do rozdziału 80110 § 4210 kwotę 6 000 zł , do § 4300 kwotę 5 000 zł oraz do rozdziału 85401 świetlice szkolne § 4010 kwotę 13 650 zł, do § 4110 kwotę 2 020 zł, do § 4120 kwotę 330 zł oraz do rozdziału 92605 zadania w zakresie kultury fizycznej i sportu do § 4260 a także kwotę 56 zł przeniesiono z rozdziału 80110 § 4170 do 80195 § 4170 wg potrzeb wskazanych przez MZOSiR w celu prawidłowej realizacji zadań.
Pytań radnych nie było.
Wobec powyższego pani Stachowiak zapytała o projekt uchwały w sprawie określenia szczegółowych zasad, sposobu i trybu udzielania ulg w spłacie należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny, przypadających Gminie Szubin i jej jednostkom podległym oraz warunki dopuszczalności pomocy publicznej w przypadkach, w których ulga stanowić będzie pomoc publiczną.
Pani Martek odpowiedziała, że w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem dłużnika lub interesem publicznym, należności pieniężne mające charakter cywilnoprawny, przypadające jednostce samorządu terytorialnego lub jej jednostkom podległym, mogą być umarzane albo ich spłata może być odraczana lub rozkładana na raty, na zasadach określonych przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem należności cywilnoprawnych powstałych w związku z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego.
Pozostając przy głosie na prośbę radnej Teresy Stachowiak pani skarbnik powiedziała kilka słów odnośnie projektu uchwały w sprawie rocznych stawek podatku od środków transportowych na 2011 rok. Przedmiotowe stawki od środków transportowych wzrosły średnio o 3,00 % w stosunku do roku 2010 zgodnie z zarządzeniem Burmistrza Nr 0151-128/10 z 1 września 2010 r. w sprawie określenia podstawowych parametrów do prac nad projektem budżetu gminy na 2011 rok. W powyższym stanie rzeczy podjęcie niniejszej uchwały jest w pełni uzasadnione.
W dalszej części pani Stachowiak zapytała projekt uchwały w sprawie udzielenia Powiatowi Nakielskiemu pomocy finansowej z budżetu Gminy Szubin na 2010 rok. Pani Martek powiedziała, że do Urzędu Miejskiego w Szubinie wpłynął wniosek z Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Nakle n/Not. z prośbą o wsparcie finansowe w celu dokonania zakupu samochodu specjalnego z podnośnikiem hydraulicznym dla Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Nakle n/Not. na wyposażenie Jednostki Ratowniczo – Gaśniczej w Szubinie. W budżecie gminy Szubin na 2010 rok zaplanowano kwotę 50.000,00 zł, dlatego udzielenie pomocy finansowej dla Powiatu Nakielskiego w przedmiotowym zakresie jest celowe.
Pytań radnych nie było. Na tym komisja zakończyła omawianie tematów związanych z budżetem gminy.
Przewodnicząca komisji poprosiła pana Zbigniewa Behnke – Naczelnika Wydziału Gospodarki Przestrzennej UM w Szubinie o przedstawienie informacji odnośnie projektów uchwał w sprawie:
- miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu przyległego do ulic: Rzemieślniczej, Grzybowej, Jagodowej, Jarzębinowej i Przemysłowej we wsi Zamość, gmina Szubin.
- miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenów zalewowych we wsi Zamość, gmina Szubin.
Pan Behnke powiedział, że pierwszy plan dotyczy terenu częściowo już zainwestowanego. Znajduje się tam osiedle domów jednorodzinnych, oraz kilka zakładów rzemieślniczych. W północnej części planu proponuje się zlokalizować cmentarz. Będzie go oddzielał od zabudowań pas zieleni naturalnej oraz droga z parkingami. Część planu miejscowego zajmują tereny leśne bez prawa zabudowy. Pozostałe tereny przeznacza się pod budownictwo mieszkaniowe i usługi. Odnośnie drugiego punktu pan Behnke powiedział, że plan miejscowy dotyczy terenu położonego w południowej części miejscowości Zamość i ma powierzchnię około 13 ha. W części południowej graniczy z rzeką Noteć. Ponadto teren jest użytkowany rolniczo i jest niezabudowany. Znajdują się na nim gleby następujących klas bonitacyjnych: ŁIV, ŁV, PsV, N. Działki położone na terenie planu miejscowego należą do Skarbu Państwa, a zarządzającym są Lasy Państwowe - Nadleśnictwo Bydgoszcz, Gminy Szubin oraz osób prywatnych. Przedmiotowy plan przewiduje przeznaczenie terenu pod funkcję oznaczoną symbolem R-ZZ cele rolne - teren bezpośredniego zagrożenia powodzią. Na wskazanym terenie obowiązuje zakaz realizacji wszelkich obiektów budowlanych niezwiązanych z ochroną przeciwpowodziową. Wprowadzenie zakazu zabudowy podyktowane jest koniecznością realizacji zadań przeciwpowodziowych dla rzeki Noteć. Wynika to z wytycznych przedstawionych przez Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Poznaniu, który sporządzając studium ochrony przeciwpowodziowej dla rzeki Noteć na obszarze gminy Szubin, wyznaczył obszary służące przepuszczaniu wód powodziowych. Są to obszary bezpośredniego zagrożenia powodzią. W dniu 27 czerwca 2006 r. Rada Miejska w Szubinie uchwałą nr XXXVIII/301/06 wydała pozytywną rekomendację dla powyższego studium. Projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenów zalewowych we wsi Zamość, gmina Szubin, przewiduje przeznaczenie terenu na cele rolne bez prawa do zabudowy. Głównym celem opracowanego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenów zalewowych we wsi Zamość, jest ochrona zlewni Noteć oraz terenów do niej przyległych. Grunty usytuowane przy cieku wodnym to w głównej mierze łąki oraz torfowiska. Ten typ użytków rolnych (łąki) oraz siedlisk (torfowiska) charakteryzuje się dużą zdolnością absorpcji i akumulowania wody, przez co pełnią funkcję regulatora stosunków wodnych. Uważane są powszechnie za naturalne zbiorniki retencyjne mogące przyjąć nadmiar wody, przez co mają szczególne znaczenie dla bezpieczeństwa przeciwpowodziowego. Mając na uwadze walory przyrodnicze oraz bliskie sąsiedztwo zabudowy mieszkaniowej należy chronić wskazany teren będący naturalnym buforem przeciwpowodziowym. W związku z powyższym podjęcie niniejszej uchwały uważa się za celowe, zakończył pan Behnke.
Następnie pan Behnke omówił pokrótce pozostałe uchwały przygotowane na zbliżającą się sesję Rady Miejskiej w Szubinie, które tematem dotyczyły wydziału gospodarki przestrzennej.
Po tej wypowiedzi radna Teresa Stachowiak podziękowała wszystkim za przybycie na posiedzenie komisji i zakończyła spotkanie.
Na tym protokół zakończono.
Protokolant
Izabela Mężykowska |
Przewodnicząca Komisji
Teresa Stachowiak |
metryczka
Wytworzył: Teresa Stachowiak (5 kwietnia 2011)
Opublikował: Michał Moniak (12 kwietnia 2011, 11:53:42)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 706